Vanliga frågor om resegarantier för dig som ska resa

Varför behövs resegaranti?

Resegarantin kan skydda dig om det researrangemang du har köpt blir inställt eller avbrutet, till exempel för att researrangören har gått i konkurs.

När är jag skyddad av resegarantin?

Resegarantin skyddar dig om du köper ett researrangemang som omfattas av resegarantilagen från en aktör som har ställt tillräcklig garanti.

Vad omfattas av resegarantilagen?

Resegarantin gäller när du har köpt en paketresa, en paketliknande resa, en charterstol eller en utbildningsvistelse. En paketresa består av minst två av följande tjänster: boende, transport och turisttjänst. En paketliknande resa består av en transport och en boendetjänst som visserligen är separata, men ändå bokas på ett sådant sätt att de liknar en paketresa. En charterstol är en transport som en paketresearrangör säljer och som sker tillsammans med paketresor. En utbildningsvistelse är en resa med boende tillsammans med en utbildningsvistelse.

Omfattas jag av resegarantin fast jag endast köpt en reguljär flygbiljett?

Nej, om du bara har köpt en reguljär flygbiljett gäller inte resegarantin. Däremot kan du vara skyddad om du har köpt en charterstol som sker tillsammans med paketresor.

Vad får jag ersättning för ur resegarantin?

Om din resa ställs in ska du få tillbaka allt du har betalat för resan, förutsatt att den aktör du har handlat av har lämnat riktiga uppgifter till Kammarkollegiet och har ställt tillräcklig garanti. Om din resa blir avbruten får du ersättning för de dagar som har uteblivit. Du får inte ersättning för presentkort, tilläggstjänster som du har köpt av någon annan, förlorad arbetsinkomst, reseförsäkring eller vaccinationer.

Hur ansöker jag om ersättning?

Du ansöker hos Resegarantinämnden genom att använda den blankett som finns i rubriken ”Ansök om ersättning” i menyn till vänster. Du måste ansöka inom tre månader från det att arrangemanget blev inställt eller avbrutet. Om den du handlat har av har gått i konkurs, måste du ansöka inom tre månader från konkursdagen.

Hur kollar jag att den jag ska handla av har resegaranti?

Du kan söka på aktörens namn i Kammarkollegiets sökfunktion ”Kolla din researrangör” i menyn till vänster. Där får du svar på om aktören har garanti, hur mycket kollegiet har beslutat ska finnas i garanti och hur mycket som faktiskt finns. Du kan också ringa kollegiets växel 08-700 08 00 och fråga efter resegarantier.

08 mars 2017