Ansök om ersättning enligt resegarantilagen

Har du köpt en resa och fått den inställd eller avbruten på grund av att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs? Om du bokat en paketresa eller ett så kallat sammanlänkat researrangemang kan du ansöka om ersättning.

Information till dig som ansökt om ersättning efter Deturs konkurs

Då vi har fått in över 13 000 ansökningar om ersättning ur resegarantin efter Deturs konkurs är det många som väntar på sitt beslut. Läs våra frågor och svar för aktuell information om de olika bolagen inom Detur-koncernen.

Frågor och svar gällande Detur

Ansökan

När du använder e‑tjänsten behöver du ha tillgång till en svensk e‑legitimation. Om du saknar det rekommenderar vi dig att använda blanketten.

Ansök via e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ansök via blankett Pdf, 135.1 kB, öppnas i nytt fönster.

Min sida med din ansökan

Du som har ansökt om ersättning ur resegarantin i e-tjänsten hittar din ansökan och eventuella bilagor under Min sida. Du loggar in med din svenska e-legitimation.

Min sida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du kan endast få ersättning om du:

  • Bokat en paketresa, eller
  • bokat ett sammanlänkat researrangemang och
  • att din resa är inställd eller avbruten på grund av att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs.

Dessutom måste reseaktören ha ordnat med en resegaranti som är så pass stor att den täcker alla resenärers krav. Trots att de som säljer paketresor eller sammanlänkade researrangemang enligt lagen är skyldiga att ordna med resegaranti gör de inte alltid det. Försäkra dig därför om att reseaktören har resegaranti innan du bokar din resa.
Reseaktörer som har ordnat med resegaranti

Du kan inte få någon om ersättning om:

  • Du endast har köpt flygbiljetter.
  • Det är flygförseningar.
  • Du inte är nöjd med din resa och vill reklamera.
  • Din paketresa är inställd av någon annan anledning än att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs.
  • Du själv avbokar din resa.

Tänk också på att värdebevis som researrangörer erbjuder till sina kunder vid inställda resor istället för återbetalning i pengar omfattas inte av reseföretagets resegaranti. Om du har valt värdebevis istället för återbetalning bör du snarast använda det för att boka en ny resa.
Mer information om värdebevis och resegaranti hittar du här

Ansök så snart som möjligt, men senast inom tre månader från att det står klart att din resa inte kommer att genomföras.

Till exempel bör du ansöka i de fall du betalat för hela resan men:

  • Får veta att dina flygbiljetter eller hotell inte är betalda av reseaktören.
  • Du inte får dina resehandlingar.

Mer om resegarantin

I samband med att du ska boka en resa rekommenderar vi att du tar reda på vilka rättigheter du har som resenär. Du hittar all information här:
Dina rättigheter och vad du behöver tänka på innan du reser utomlands hos Konsumentverkets Hallå konsument! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du är i tvist med din reseaktör kan du anmäla den till Allmänna reklamationsnämnden. Mer information om hur du anmäler en reseaktör hittar du på:
Allmänna reklamationsnämndens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Your Europe Logotyp
Help us improve


Just nu har vi längre handläggningstider

Kammarkollegiet har en hög arbetsbelastning och handläggningstiden är därför längre än normalt. Vi arbetar så snabbt vi kan med att handlägga alla ärenden som har kommit in. Vi hör av oss om ärendet behöver kompletteras.

Tips inför resan

Innan du betalar för resan - kontrollera om din reseaktör har ordnat med resegaranti.

Hitta reseaktörer med resegaranti

Hjälpte informationen på denna sida dig?
Sidan senast uppdaterad: 2023-09-22