Ansök om ersättning enligt resegarantilagen
Har du köpt en resa och fått den inställd eller avbruten på grund av att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs? Om du bokat en paketresa eller ett så kallat sammanlänkat researrangemang kan du ansöka om ersättning.
Ansökan
När du använder e‑tjänsten behöver du ha tillgång till en svensk e‑legitimation. Om du saknar det rekommenderar vi dig att använda blanketten.
Du kan endast få ersättning om du:
- Bokat en paketresa, eller
- bokat ett sammanlänkat researrangemang och
- att din resa är inställd eller avbruten på grund av att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs.
Dessutom måste reseaktören ha ordnat med en resegaranti som är så pass stor att den täcker alla resenärers krav. Trots att de som säljer paketresor eller sammanlänkade researrangemang enligt lagen är skyldiga att ordna med resegaranti gör de inte alltid det. Försäkra dig därför om att reseaktören har resegaranti innan du bokar din resa.
Du kan inte få någon ersättning om:
- Du endast har köpt flygbiljetter.
- Det är flygförseningar.
- Du inte är nöjd med din resa och vill reklamera.
- Din paketresa är inställd av någon annan anledning än att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs.
- Du själv avbokar din resa.
Tänk också på att värdebevis som researrangörer erbjuder till sina kunder vid inställda resor istället för återbetalning i pengar omfattas inte av reseföretagets resegaranti. Om du har valt värdebevis istället för återbetalning bör du snarast använda det för att boka en ny resa.
Mer information om värdebevis och resegaranti
Ansök så snart som möjligt, men senast inom tre månader från att det står klart att din resa inte kommer att genomföras.
Till exempel bör du ansöka i de fall du betalat för hela resan men:
- Får veta att dina flygbiljetter eller hotell inte är betalda av reseaktören.
- Du inte får dina resehandlingar.
Möjligt att söka ersättning på annat sätt
Det är möjligt att söka ersättning från en bank eller kortföretag genom till exempel kortreklamation om man betalat sin resa med ett kort. Om man betalat sin resa med ett kreditkort kan man också begära pengarna från kreditgivaren eftersom kreditgivaren är lika ansvarig som företaget. Det kallas att man har invändningsrätt, mer information finns på Konsumentverkets Hallå Konsument om Konsumentkreditlagen Länk till annan webbplats..
Mer information
I samband med att du ska boka en resa rekommenderar vi att du tar reda på vilka rättigheter du har som resenär.
Om du är i tvist med din reseaktör kan du anmäla den till Allmänna reklamationsnämnden.
Allmänna reklamationsnämndens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.