Information med anledning av SAS strejk

13 jun 2016

Strejken inom SAS kan påverka din resa. Läs mer om vad det innebär för dig och Kammarkollegiets roll.

Information med anledning av SAS strejk

Viktig information om ersättning enligt resegarantilagen till dig som påverkas av flygstrejken.

Reguljär flygbiljett ger inte ersättning

Du som bara har köpt en reguljär flygbiljett kan inte få någon ersättning enligt resegarantilagen. Du kan inte heller få ersättning om du har köpt en flygresa av flygbolaget och hotellrum av ett annat företag. Då har du inte köpt de båda tjänsterna av samma företag och därför gäller inte resegarantilagen.

Om ditt flyg har ställts in har du dock rätt till assistans av flygbolaget. Mer information om dessa regler finns på Konsumentverkets webbplats: Inställda eller försenade flyg, Dina rättigheter vid flygstrejk, Flygstrejken inom SAS - dina rättigheter som resenär.

Ersättning enligt resegarantilagen

Du som har köpt en paketresa eller en paketliknande resa från ett svenskt reseföretag där det ingår en flygbiljett och flygbolaget ställt in flygresan ska i första hand vända dig till reseföretaget. Reseföretaget är skyldigt att boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör detta kan du ansöka om ersättning ur företagets garanti, läs mer under Resegarantier, Ansök om ersättning.

Om du har betalat med kort

Om du har betalat resan med kreditkort kan du ha rätt att få tillbaka dina pengar oavsett om din resa omfattas av resegarantin eller inte. Kontakta banken för att undersöka möjligheterna att få ersättning.

Personlig rådgivning

Om det finns en konsumentvägledare där du bor kan denne också hjälpa dig. Du hittar konsumentvägledarna via respektive kommuns webbplats eller via Konsumentverkets webbplats.