Nya arvsfonden.se sätter de goda idéerna i centrum

20 sep 2016

Arvsfonden.se lanseras i en ny version. Den ska inspirera och bjuda in till att fler upptäcker Arvsfonden som möjliggörare av goda idéer. Friends har gjort det. Färdtjänst och Cirkus Cirkör. Alla började de som projekt med hjälp av Arvsfonden.

Nya arvsfonden.se sätter de goda idéerna i centrum

– Utanförskapet är Sveriges största sociala utmaning. Det finns många goda idéer för ökad delaktighet, men ofta saknas pengar. Därför finns Arvsfonden. Den fantastiska möjligheten måste vi ut och berätta om för allmänheten och ett sätt är via vår webbplats, säger Charlotta Volgsten Forberg, kommunikationschef Kammarkollegiet.

Nu lanseras en ny vidareutvecklad arvsfonden.se som har anpassats för mobil och läsplatta. Den har fått ett redaktionellt lyft och innehåll har förenklats, förtydligats och gjorts mer tillgängligt.

Nya funktioner på webbplatsen är bland annat applikationen ”Testa din idé” där kan man med några enkla frågor snabbt kan se om en idé uppfyller kriterierna att bli ett projekt. Nytt är även att alla bilder är hämtade från verkliga arvsfondsprojekt.

– Den nya webbplatsen blir ett rejält lyft för verksamheten, säger Hans Andersson, chef arvsfondsdelegationsenheten vid Kammarkollegiet.

Utvecklingen av webbplatsen är ett led i en ny kommunikationsstrategi med det övergripande och långsiktiga målet att öka kännedomen om Arvsfonden bland allmänhet och unga. Bland föreningar, organisationer och kommuner ligger kännedomen redan i topp. Samtidigt är webbplatsen mycket viktig för våra projekt som är Arvsfondens närmaste målgrupp. 

– Vi har lyssnat på våra målgrupper i utvecklingen och vi har tagit hjälp av extern tillgänglighetsexpertis och det kommer vi att fortsätta göra, då den digitala kommunikationen ständigt utvecklas och kan förbättras, säger Anne-Charlotte Eriksson, projektledare.

www.arvsfonden.se