Försäkringar i samband med coronaviruset
Frågor och svar om coronaviruset
För dig som tjänsteresenär eller student
Just nu får vi många frågor om coronaviruset från tjänsteresenärer och studenter som befinner sig i olika delar av världen. Vad ersätter försäkringen? Vi har ställt samman några av de vanligaste frågorna.
Gå till Frågor och svar om coronaviruset
Distansstudier vid högskolor och yrkeshögskola
Universitet, högskolor och yrkeshögskola har rekommenderats att bedriva distansundervisning.
Information om hur försäkringarna gäller vid distansundervisning
Om en student smittas av Covid 19 under praktik
Vad gäller om en student under skol- och praktiktid (LIA) smittas av Covid 19 under sin praktik inom olika vårdyrken?
Det här gäller om en student smittas under praktik
28 februari 2020
Är du statsanställd på tjänsteresa eller högskolestudent på utbytesstudier då kan du vara försäkrad hos oss. Om du reser som privatperson kan du inte få ersättning från resegarantin om du själv avbokar en resa. Ta reda på vad som gäller beroende på vem du är!
Privatperson som vill avboka resa på grund av coronaviruset
Om du är en privatperson som vill avboka en resa på grund av Coronaviruset så kan du inte få ersättning från resegarantin. Resegarantin gäller endast om en resa ställs in på grund av att reseföretaget är insolvent.
Läs mer på Konsumentverkets webbplats
Information om hur din resa kan påverkas finns också på Konsument Europas webbplats
Statsanställd på tjänsteresa eller högskolestudent på utbytesstudier
Om du är statsanställd eller student kan du vara försäkrad hos oss på Kammarkollegiet via någon av de här försäkringarna:
Om du som statsanställd eller student vill avbryta en resa
Om du befinner dig i ett område med smitta och vill avbryta resan och åka hem så råder vi dig att först kontakta Försäkringsavdelningen hos oss på Kammarkollegiet eller Falck Global Assistance.
Om du har frågor om försäkringen eller behöver assistans på något sätt kan du kontakta Falck Global Assistance tel: + 46 8 587 717 49 e-post: fga@se.falck.com
Du når Kammarkollegiets Försäkringsavdelning på telefon: 054- 22 12 00 (måndag-fredag mellan klockan 13.00-15.00) och via e-post: forsakring@kammarkollegiet.se
Att tänka på när du kommer hem till Sverige och har nyttjat en försäkring från Kammarkollegiet
- Fyll i en skadeanmälan som finns härpå kammarkollegiet.se
. Är du student så fyll i skadeanmälan Student IN/UT, är du på tjänsteresa så fyll i skadeanmälan Statens tjänstereseförsäkring. Fyll i korrekta och fullständiga kontouppgifter.
- Kontakta högskolan, universitetet eller myndigheten om hur du löser deras underskrift eftersom personal på myndigheter arbetar hemifrån i stor utsträckning.
- Skicka in kvitton, skadeanmälan samt avtal (Student UT samlingsförsäkring) via e-post till forsakring@kammarkollegiet.se eller post till Kammarkollegiet, 651 80 Karlstad.
- Har du avbrutit tjänsteresan, studierna eller praktiken utomlands och rest hem till Sverige på grund av Coronaviruset så kryssa i avbrottsskydd på skadeanmälan.
- När vi har fått in din skadeanmälan så återkommer vi inom fyra veckor med besked om ersättning via e-post.
Mer information
Mer information om coronaviruset samt reserekommendationer finns hos:
Sidan uppdaterades 2020-01-01 klockan 16:24