Försäkringar i samband med coronaviruset

Frågor och svar om coronaviruset

För dig som tjänsteresenär eller student

Just nu får vi många frågor om coronaviruset från tjänsteresenärer och studenter som befinner sig i olika delar av världen. Vad ersätter försäkringen? Vi har ställt samman några av de vanligaste frågorna.
Gå till Frågor och svar om coronaviruset

Distansstudier vid högskolor och yrkeshögskola
Universitet, högskolor och yrkeshögskola har rekommenderats att bedriva distansundervisning.
Information om hur försäkringarna gäller vid distansundervisning

Om en student smittas av Covid 19 under praktik
Vad gäller om en student under skol- och praktiktid (LIA) smittas av Covid 19 under sin praktik inom olika vårdyrken?
Det här gäller om en student smittas under praktik

28 februari 2020

Är du statsanställd på tjänsteresa eller högskolestudent på utbytesstudier då kan du vara försäkrad hos oss. Om du reser som privatperson kan du inte få ersättning från resegarantin om du själv avbokar en resa. Ta reda på vad som gäller beroende på vem du är!

Privatperson som vill avboka resa på grund av coronaviruset

Om du är en privatperson som vill avboka en resa på grund av Coronaviruset så kan du inte få ersättning från resegarantin. Resegarantin gäller endast om en resa ställs in på grund av att reseföretaget är insolvent.

Läs mer på Konsumentverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Information om hur din resa kan påverkas finns också på Konsument Europas webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Statsanställd på tjänsteresa eller högskolestudent på utbytesstudier

Om du är statsanställd eller student kan du vara försäkrad hos oss på Kammarkollegiet via någon av de här försäkringarna:

Statens tjänstereseförsäkring

Reseförsäkring

Student UT

Om du som statsanställd eller student vill avbryta en resa

Om du befinner dig i ett område med smitta och vill avbryta resan och åka hem så råder vi dig att först kontakta Försäkringsavdelningen hos oss på Kammarkollegiet eller Falck Global Assistance.

Om du har frågor om försäkringen eller behöver assistans på något sätt kan du kontakta Falck Global Assistance tel: + 46 8 587 717 49 e-post: fga@se.falck.com

Du når Kammarkollegiets Försäkringsavdelning på telefon: 054- 22 12 00 (måndag-fredag mellan klockan 13.00-15.00) och via e-post: forsakring@kammarkollegiet.se

Att tänka på när du kommer hem till Sverige och har nyttjat en försäkring från Kammarkollegiet

  1. Fyll i en skadeanmälan som finns härpå kammarkollegiet.selänk till annan webbplats. Är du student så fyll i skadeanmälan Student IN/UT, är du på tjänsteresa så fyll i skadeanmälan Statens tjänstereseförsäkring. Fyll i korrekta och fullständiga kontouppgifter.
  2. Kontakta högskolan, universitetet eller myndigheten om hur du löser deras underskrift eftersom personal på myndigheter arbetar hemifrån i stor utsträckning.
  3. Skicka in kvitton, skadeanmälan samt avtal (Student UT samlingsförsäkring) via e-post till forsakring@kammarkollegiet.se eller post till Kammarkollegiet, 651 80 Karlstad.
  4. Har du avbrutit tjänsteresan, studierna eller praktiken utomlands och rest hem till Sverige på grund av Coronaviruset så kryssa i avbrottsskydd på skadeanmälan.
  5. När vi har fått in din skadeanmälan så återkommer vi inom fyra veckor med besked om ersättning via e-post.

Mer information

Mer information om coronaviruset samt reserekommendationer finns hos:

Folkhälsomyndighetenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Utrikesdepartementetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterades 2020-01-01 klockan 16:24