Erawan Travel Sweden har försatts i konkurs

Erawan Travel Sweden har försatts i konkurs

Erawan Travel Sweden, Narongin Charuwan försattes i konkurs den 28 november 2016.

Information om hur du ansöker om ersättning finns på Resegarantinämndens sida.

Observera att en eventuell ansökan om ersättning enligt resegarantilagen måste ha inkommit till nämnden senast tre månader efter konkursdatumet.

Ersättning enligt resegarantilagen

Att få ersättning enligt resegarantilagen är bara möjligt när researrangören ställer in eller avbryter en paketresa eller paketliknande resa, till exempel om du har köpt flyg och hotell av samma företag.

Reguljär flygbiljett ger inte ersättning

Du som bara har köpt en reguljär flygbiljett kan inte få någon ersättning enligt resegarantilagen. Du kan kontakta Konsumentverket för rådgivning om vad som gäller i detta fall.

Om du har betalat med kort

Om du har betalat resan med kreditkort kan du ha rätt att få tillbaka dina pengar oavsett om din resa omfattas av resegarantin eller inte. Kontakta din kreditgivare för att undersöka möjligheterna att få ersättning.

Om du handlat med annat kort, men inte på kredit, kan kortföretaget ha egna regler som ger rätt till ersättning. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för ditt kort. 

Läs mer på Konsumenternas bank- och finansbyrås webbplats

30 november 2016