Behandling av personuppgifter i vår hantering av radio- och tv-avgifter

Kammarkollegiets uppdrag och register

Kammarkollegiet administrerar den tidigare radio- och tv-avgiften. Vår verksamhet regleras i övergångsbestämmelserna till lagen (2018:1893) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Kammarkollegiet har genom dessa bestämmelser tagit över delar av Radiotjänst i Kiruna AB:s (Radiotjänst) verksamhet i samband med att Radiotjänst avvecklats. Det rör sig framförallt om hantering av ärenden om obetalda radio- och tv-avgifter samt bevakning av fordringar.

För att kunna utföra uppdraget har Kammarkollegiet ett register över de som finns registrerade för en obetald radio- och tv-avgift. Vi har också ett ärendehanteringssystem där vi administrerar ärenden gällande enskilda avgiftsbetalare. Bland annat svarar vi på frågor, kommunicerar med Kronofogden och tar vissa beslut i gamla avgiftsärenden.

Syftet med behandlingen

Vårt syfte med behandlingen av personuppgifter är att hantera ärenden om obetalda radio- och tv-avgifter och bevaka fordringar samt att kunna betala tillbaka för mycket inbetalda avgifter.

Rättslig grund

Behandlingen av personuppgifter sker som ett led i Kammarkollegiets myndighetsutövning.

Uppgifter i Kammarkollegiets register

De uppgifter Kammarkollegiet behandlar är till exempel:

  • För- och efternamn
  • adress,
  • personnummer,
  • e-post och
  • telefonnummer.

Vi har även information om dina betalningar och dina obetalda radio- och tv-avgifter.

Vill du kontakta oss om den gamla radio- och tv-avgiften?

Telefon: 08-700 08 05

Telefontider
Måndag-fredag:
10.00-11.00 och 13.00-14.00

Dag före helgdag:
Endast 10.00-11.00

E-post: radioochtvavgift@kammarkollegiet.se

Brev:
Kammarkollegiet
Radio- och tv-avgift
Box 2218
103 15 Stockholm

Sidan senast uppdaterad: 2020-04-01