Den gamla radio- och tv-avgiften
Från och med den 1 januari 2020 tar vi på Kammarkollegiet över de ärenden som finns kvar efter att Radiotjänst i Kiruna AB upphört.
Regeringen har beslutat att vi tar över de uppgifter som finns kvar efter att Radiotjänst upphört. För oss innebär det bland annat att vi ska hantera obetalda radio- och tv-avgifter och bevaka fordringar.
I samband med att vi tar över de här uppgifterna tar vi även över register och system från Radiotjänst.
Så här hanterar Kammarkollegiet personuppgifter
Utöver detta förvaltar vi även public serviceavgiften. Från den 1 januari 2019 infördes en ny modell för att finansiera public service, vilket innebär att alla skattskyldiga betalar en public serviceavgift via skattsedeln (och inte som tidigare via faktura från Radiotjänst). Skatteverket ansvarar för att beräkna och ta in avgiften.
Vår uppgift är att redovisa public serviceavgifterna på ett särskilt public servicekonto och sedan betala ut anslag till public serviceföretagen, det vill säga Sveriges radio (SR), Sveriges television (SVT) och Sveriges utbildningsradio (UR). I vår uppgift ingår även att en gång per år göra en bedömning av public servicekontots utveckling på kort och lång sikt när det gäller bland annat överföringar, utbetalningar och saldo.
Om du har frågor om finansieringsmodellen och public service-avgiften kan du läsa mer på Skatteverkets webbplats.
Public serviceavgift hos Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.