Personuppgifter i databasen för det grundläggande omställnings- och kompetensstödet
Kammarkollegiet har i uppdrag att samla in och behandla personuppgifter för att analysera, följa upp och utvärdera innehållet i det grundläggande omställnings- och kompetensstödet. Vi har också uppdraget att samla in uppgifter för en framtida utvärdering av reformens alla tre delar.
Det grundläggande omställnings- och kompetensstödet omfattar rådgivning, vägledning och förstärkt stöd och ges både av den offentliga omställningsorganisationen och de registrerade omställningsorganisationerna.
Hur samlar vi in personuppgifterna?
Den information vi samlar in om dig är den information som din omställningsorganisation lämnar till oss enligt 25 § i lagen om grundläggande omställnings- och kompetensstöd (2022:850). Informationen består av de uppgifter du själv lämnat till din omställningsorganisation samt uppgifter från din omställningsorganisation om stödet du har fått.
Vi hämtar även in personuppgifter från andra myndigheter, till exempel Statistiska centralbyrån (SCB).
Ändamål med behandlingen
Kammarkollegiet behandlar dina personuppgifter för att:
- genomföra analys-, uppföljnings- och utvärderingsarbete av det grundläggande omställnings- och kompetensstödet
- fullgöra skyldigheter enligt offentlighetsprincipen
Rättslig grund
Den rättsliga grunden för Kammarkollegiets behandling av personuppgifterna är att behandlingen är nödvändig för att utföra uppgifter av allmänt intresse och myndighetsutövning eller för att fullgöra en rättslig förpliktelse.
Överföring och säkerhet
Kammarkollegiet behandlar personuppgifter endast inom EU/EES och överför inte uppgifter till länder utanför detta område. Uppgifterna hanteras med hög säkerhet och skyddas mot obehörig åtkomst.
Automatiserat beslutsfattande
Kammarkollegiet använder inte dina personuppgifter för automatiserat beslutsfattande eller profilering.
Personuppgifter vi behandlar
Kammarkollegiet behandlar följande personuppgifter för att utföra sitt uppdrag och för att fullgöra de skyldigheter som följer av offentlighetsprincipen:
- personnummer eller samordningsnummer
- kontaktuppgifter
- demografiska uppgifter (exempelvis uppgifter om ålder, kön och geografisk indelning)
- uppgift om nuvarande eller tidigare anställning i
- information om stödet du fått (exempelvis under vilken tidsperiod du fått stöd och resultatet av detta)
Lagring och bevarande
Eftersom Kammarkollegiet är en statlig myndighet gäller regler om bevarande av allmänna handlingar. Personuppgifter bevaras så länge det krävs för att uppfylla syftet med behandlingen och enligt gällande arkivlagstiftning. Gallring sker bara om särskilda beslut eller föreskrifter finns.
Vem lämnar vi ut dina personuppgifter till?
Personuppgifter kan vi lämna ut till andra myndigheter (t.ex. SCB) och till IT-leverantörer inom ramen för vårt uppdrag. Utlämnande sker enligt gällande regler och sekretessbestämmelser.
Dina rättigheter och kontaktinformation till dataskyddsombud
Du hittar mer information om Kammarkollegiets behandling av personuppgifter, dina rättigheter och kontaktuppgifter till vårt dataskyddsombud på vår sida: