Behörig myndighet för alternativ tvistlösning
En konsument som har ett klagomål eller en tvist i samband med köp av varor eller tjänster ska kunna vända sig till en nämnd för alternativ tvistlösning för att få hjälp att lösa tvisten utanför domstol. Kammarkollegiet är tillsynsmyndighet för nämnderna som arbetar med alternativ tvistlösning.
Vårt uppdrag
Vi prövar och godkänner alternativa tvistlösningsorgan i Sverige. Vi följer också upp och kontrollerar att nämnderna fortsätter att uppfylla kraven på sakkunskap, oberoende, opartiskhet, öppenhet, effektivitet och rättvisa förfaranderegler.
De godkända tvistlösningsorganen ska rapportera in sina resultat till oss vartannat år. Vi sammanställer uppgifterna som nämnderna rapporterar in och rapporterar dem till EU.
Här kan du läsa den senaste rapporten till EU-kommissionen 2018
Bilaga till rapport till EU-kommissionen 2018
Om en godkänd nämnd för alternativ tvistlösning inte längre uppfyller kraven, kan vi återkalla godkännandet.
Rapportera din verksamhet för alternativ tvistlösning?
En godkänd nämnd för alternativ tvistlösning ska rapportera sin verksamhet till oss vartannat år. Här hittar du information om hur du går till väga.
Mer om alternativ tvistlösning
Den 1 januari 2016 trädde lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden i kraft. Den bygger på ett EU-direktiv, som säger att det ska finnas alternativa tvistlösningsorgan av hög kvalitet i hela EU.
EU-direktivet om alternativ tvistlösning på EUR-Lex:s webbplats
Europeiska kommissionens plattform för alternativ tvistlösning på nätet
På riksdagens webbplats
Lag (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden
Ansök om att bli nämnd för alternativ tvistlösning
Företräder du en organisation som arbetar med att lösa tvister mellan konsumenter och näringsidkare? Ta reda på hur du ansöker för att bli en godkänd nämnd.