Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

För att få tillbaka pengar via resegarantin ska du ha köpt en resa som omfattas av resegarantilagen.

Vänd dig till reseföretaget

Vänd dig direkt till reseföretaget om du har köpt en paketresa eller en paketliknande resa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget har gått i konkurs. Reseföretaget är skyldigt att boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör detta kan du ansöka om ersättning ur företagets garanti.

Reguljär flygbiljett ger inte ersättning

Om du bara har köpt en reguljär flygbiljett får du inte ersättning. Du kan inte heller få ersättning om du har köpt en flygresa av flygbolaget och hotellrum av ett annat företag. Då har du inte köpt de båda tjänsterna av samma företag och därför gäller inte resegarantilagen.

Kreditkort kan ge rätt till ersättning

Om du har betalat resan med kreditkort kan du ha rätt att få tillbaka dina pengar oavsett om din resa omfattas av resegarantin eller inte. Kontakta banken för att undersöka möjligheterna att få ersättning. För betalkort gäller andra regler. Kontakta din bank för att höra vilka villkor som följer med ditt kort.

Ordna hemresa utomlands

Kontrollera om arrangören ordnar hemresan. Om inte, kan du själv få köpa en ny hemresa. Ansök sedan om ersättning för dina utlägg hos Resegarantinämnden. Kom ihåg att spara biljetter och kvitton för att visa vilka kostnader du har haft.

Om du behöver pengar för att resa hem och du inte har tillräckligt med pengar på ditt bankkonto och dina anhöriga inte kan hjälpa dig, kan du få hjälp av ambassaden eller konsulatet. Observera att sådan hjälp är ett lån, som måste betalas tillbaka.

Ytterligare information

  • Konsumentverket och kommunerna informerar om din närmaste konsumentvägledare.
  • Konkursförvaltaren berättar om ersättning ur konkursboet.
  • Konsumenternas Bank- och finansbyrå berättar mer om ersättningar för kreditkort.
  • UD informerar om vilken hjälp du kan få utomlands.
06 november 2018