Tips inför resan

Läs igenom våra tips innan du ska ut och resa.

 

Kontrollera resegarantin

Kontrollera om din arrangör har resegaranti.
 

Var noga med betalningen

  • Det måste alltid framgå av dina resehandlingar vem du har handlat resan av.

  • Betala aldrig din resa tidigare än vad betalningsvillkoren säger. Var extra försiktig om en researrangör uppmanar dig att betala resan mycket tidigare. Det har hänt att arrangörer som gått i konkurs har försökt avvärja detta in i det sista genom att ta in så mycket pengar som möjligt i förväg.

  • Har du köpt resan med kreditkort har du stöd av konsumentkreditlagen. Har du handlat med andra kort, kan kortföretaget ha egna regler som ger rätt till ersättning. I båda fallen kan du kontakta kortutgivaren för att undersöka möjligheterna till ersättning. Läs mer om konsumentkreditlagen hos Konsumentverkets Hallå konsument! 

 

Pass, försäkring och vaccination

  • Kontrollera att ditt pass har tillräckligt lång giltighetstid. Vissa länder kräver att passet är giltigt i minst sex månader efter att du kommit hem.  Läs mer på polisens webbplats om att söka nytt pass. 

  • Kontrollera om du behöver visum på respektive lands ambassad.

  • Tänk alltid på att vara ordentligt försäkrad. Det finns försäkringar som kan skydda dig mot flygbolagskonkurser. Kontrollera vad som ingår i din reseförsäkring.

  • Ta med Europeiska sjukförsäkringskortet om du reser inom EU. Läs mer på Försäkringskassans webbplats.

  • Kontrollera om du behöver vaccinera dig. Många länder utanför Europa kräver att man har ett intyg om vaccination mot vissa sjukdomar för att få resa in.

 

När Utrikesdepartementet avråder från resor

När UD avråder från resor kan det ha ekonomiska och juridiska konsekvenser för paketresor och sammanlänkade researrangemang. Har UD utfärdat en avrådan och researrangören ställer in resan finns möjlighet för resenären att få tillbaka beloppet från researrangören.

Länder som UD avråder resor till

 

Läs mer

Hallå konsument! Konsumentverket: Dina rättigheter som resenär

Allmänna reklamationsnämnden: Anmälningar mot ett reseföretag

Hallå konsument! Konsumentverket: Innan du reser utomlands

06 november 2018