Försäkringsvillkor Fartygsförsäkring 2024

Kammarkollegiet har reviderat villkoret för Skeppsförsäkringen och i samband med detta har försäkringen bytt namn till Fartygsförsäkring. Syftet med namnbytet är att minska risken för missförstånd avseende vilka fartyg som omfattas av försäkringen eftersom definitionen av skepp har ändrats sedan villkoret senast reviderades. Precis som tidigare omfattar försäkringen fartyg vars skrov har en största längd av minst 12 meter och en största bredd av minst 4 meter.

Dokumentinformation

Typ av dokument: Försäkringsvillkor

Gäller från och med: 2024-11-01

Kontakt: Försäkringsavdelningen

Antal sidor vid utskrift:

1 Allmänna bestämmelser

Begrepp markerade med asterisk (*) är definierade i avsnitt 5 Definitioner.

1.1 Vem försäkringen gäller för

Försäkringen gäller för den försäkrade myndigheten i enlighet med vad som framgår av försäkringsbekräftelsen.

1.2 Försäkringens giltighet

Fartygsförsäkringen är en objektsförsäkring för fartyg* som ägs eller brukas av staten. Fartyget måste anmälas till Kammarkollegiet och vara upptaget i försäkringsbekräftelsen från kollegiet samt uteslutande användas för statsändamål för att omfattas av försäkringen.

Kammarkollegiet övertar, i den utsträckning som försäkringsbekräftelsen anger, myndighetens risker i ekonomiskt avseende och svarar för skadereglering vid skada som omfattas av försäkringen. För detta erlägger myndigheten en premie i förskott.

Försäkringen gäller, om annat inte överenskommits, från klockan 00.00 den dag som försäkringsbekräftelsen anger som begynnelsedag och ett år framåt. Skador som inträffar under den angivna perioden omfattas av försäkringen.

1.3 Förlängning av försäkring

Försäkringen förlängs med ett år i taget om den inte sägs upp senast en månad före en försäkringsperiods slutdag dvs. försäkringens förfallodag. Önskemål om förändringar av riskbelopp, självrisk eller av försäkringsskyddet i övrigt ska framföras till Kammarkollegiet senast inom samma tid.

1.4 Riskbelopp och självrisk

Fartygsförsäkringen består av två delar, egendomsförsäkring och ansvarsförsäkring. Om myndigheten har tecknat en egendomsförsäkring finns även möjlighet att teckna tilläggsförsäkring för maskinskada, se närmare i villkorets avsnitt 3.

Mot bakgrund av myndighetens riskanalys sätts, efter dialog med Kammarkollegiet, ett riskbelopp och en självrisk för respektive fartyg.

Självrisken anges i prisbasbelopp*. Lägsta självrisk är tre prisbasbelopp, men högre självrisker kan beslutas från fall till fall. Vid maskinskada är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock lägst 3 pbb.

För egendoms- och tilläggsförsäkringarna utgör riskbeloppet, med avdrag för självrisken, det högsta belopp som kan utgå som ersättning i följd av en skadehändelse.

För ansvarsförsäkringen utgör riskbeloppet, med avdrag för självrisken, det högsta belopp som kan utgå som ersättning under en försäkringsperiod.

Vid samtidig egendoms- och ansvarsskada görs avdrag med självrisken för respektive omfattning. Riskbeloppens begränsning per omfattning gäller även vid samtidig egendoms- och ansvarsskada.

Vid skada på flera försäkrade fartyg görs avdrag med en självrisk per fartyg.

De risk- och självriskbelopp som myndigheten tecknat avtal om finns angivna i försäkringsbekräftelsen från Kammarkollegiet.

1.5 Upplysningsplikt och riskökning

Premier och villkor grundar sig på de uppgifter som lämnas då försäkringen tecknas. Myndigheten ansvarar för att årligen inkomma med aktuella uppgifter om de försäkrade fartygens värde. Har myndigheten lämnat uppgifter som är missvisande, felaktiga eller ofullständiga och detta medfört för låg premie eller alltför förmånliga villkor, begränsas Kammarkollegiets ansvar till vad som svarar mot erlagd premie och de villkor som egentligen skulle ha gällt.

Ändras de förhållanden som ligger till grund för försäkringen i inte oväsentlig omfattning, ska myndigheten omgående skriftligen meddela detta till Kammarkollegiet. Medför ändringen ökad riskexponering och har myndigheten utan skälig anledning underlåtit att meddela Kammarkollegiet ändringen, begränsas ansvarigheten på samma sätt som angivits i stycket ovan.

  • Kammarkollegiets rätt till informationshämtning

Kammarkollegiet har rätt att på eget initiativ begära information om myndighetens verksamhet och tillgångar under pågående försäkringsperiod, samt i samband med ändring eller nyteckning av försäkring. Utöver vad som anges under punkten 1.5 kan även den information som inhämtas av Kammarkollegiet påverka myndighetens villkor och premier.

1.6 Undantag vid extern försäkring m.m.

Ersättning lämnas inte i den mån skadan kan ersättas enligt lag, avtal, extern försäkring eller statlig garanti.

Är leverantör, entreprenör eller annan enligt garanti eller liknande åtagande skyldig att ersätta skada, ersätts inte sådan skada genom denna försäkring. Denna begränsning tillämpas inte om den som gjort åtagandet inte kan fullgöra sin skyldighet och myndigheten kan styrka detta.

1.7 Undantag vid förutsebar skada

Ersättning lämnas inte för skada som har uppkommit under sådana omständigheter att myndigheten borde ha insett att skada med stor sannolikhet skulle komma att inträffa.

1.8 Undantag vid krig, terroristattack m.m.

Försäkringen omfattar inte skada vars uppkomst eller omfattning direkt eller indirekt orsakats av eller står i samband med krig, krigsliknande händelse, revolution, terroristattack, uppror eller upploppsliknande situation.

1.9 Generella aktsamhetskrav

Myndigheten ska iaktta normal aktsamhet, dvs. handha och förvara egendom på ett betryggande sätt samt i övrigt göra vad som rimligen kan krävas eller förväntas för att undgå att drabbas av skada. Vid oaktsamhet kan avdrag göras på annars utgående försäkringsersättning.

Avdrag kan även göras om myndigheten har framkallat eller förvärrat följderna av en skadehändelse uppsåtligen eller genom oaktsamhet.

Med myndigheten jämställs medarbetare, både anställda och uppdragstagare som anlitats av myndigheten samt studenter och andra som myndigheten ansvarar för.

1.10 Säkerhetsföreskrifter

I syfte att förhindra eller begränsa skada ska myndigheten

  • följa individuella säkerhetsföreskrifter som angivits i försäkringsbekräftelsen,

  • följa gällande lagar och förordningar, med särskilt beaktande av förordning (1995:1300) om statliga myndigheters riskhantering,

  • följa föreskrifter, standarder, instruktioner och manualer från myndighet, leverantör, tillverkare, varv, besiktningsman eller liknande,

  • säkerställa att den som avser bedriva eller låta bedriva, brandfarliga och heta arbeten på försäkrade fartyg följer den senaste versionen av SBF 506:1,

  • säkerställa att alla befattningar ombord har samma eller likvärdiga behörigheter och/eller kompetenser som motsvarande befattningar i kommersiell sjöfart,

  • säkerställa att försäkrade fartyg, under alla omständigheter, uppfyller samma och/eller likvärdiga krav som ställs på kommersiella fartyg av klassifikationssällskap, flaggstat och/eller myndigheter,

  • säkerställa att befälhavaren på snabba fartyg, som kan framföras i 35 knop eller mer, innehar intyg om fullbordad godkänd utbildning för att få framföra snabba fartyg.

  • säkerställa att besättningen utgörs av minst befälhavare och styrman om fartyget kan framföras i 45 knop eller mer. Båda ska delta i framförandet av fartyget och ha ett intyg om fullbordad godkänd utbildning för handhavande av snabba fartyg.

  • när fartyg ligger på varv, säkerställa att varvet bedriver och upprätthåller ett godtagbart riskhanteringsarbete med fastställda rutiner. Detta ska göras genom regelbundna och dokumenterade avstämningar på plats med representant från varvet och gäller särskilt i fråga om brandskydd, övervakning av reparationsområdet och, i förekommande fall, tillsyn och övervakning av flytdockor.

  • säkerställa att eventuella avvikelser i varvets säkerhetsarbete dokumenteras och i händelse av skada bifogas skadeanmälan till Kammarkollegiet, samt

  • i övrigt aktivt verka för att förhindra och förebygga skador på fartyg som repareras eller underhålls.

Eventuella avsteg från angivna säkerhetsföreskrifter ska godkännas i förväg av Kammarkollegiet

Myndigheten svarar för oaktsamheten hos alla som haft att tillse efterlevnaden av säkerhetsföreskrifter. Om en skada har uppkommit eller förvärrats till följd av att en säkerhetsföreskrift inte följts kan ersättningen reduceras eller utebli helt.

1.11 Räddningsplikt och skadebegränsande åtgärder

Myndigheten ska efter förmåga vidta:

  • räddningsåtgärder i syfte att avvärja skada som kan befaras vara omedelbart förestående, samt

Underlåtenhet att avvärja eller begränsa skada kan medföra att ersättningen reduceras eller uteblir helt.

1.12 Föreskrift efter inträffad skada

Om det vid skada konstateras att brister i myndighetens skydd haft avgörande inverkan på skadans uppkomst eller omfattning, kan Kammarkollegiet under gällande försäkringsperiod föreskriva att ersättning inte kommer att lämnas för framtida skador av samma eller liknande slag förrän bristerna avhjälpts.

1.13 Skadeanmälan

Vid skada som kan medföra att ersättning lämnas ska myndigheten snarast möjligt underrätta Kammarkollegiet. En skriftlig skadeanmälan ska ha inkommit till Kammarkollegiet inom en månad efter skadedagen eller i förekommande fall, en månad från det att skadeståndsanspråk framställts mot myndigheten. Försummas något av detta kan nedsättning av ersättningen göras med 20 procent av annars utgående försäkringsersättning.

Till anmälan ska bifogas en uppskattning av skadekostnaden. Är skadan en följd av brott ska även kopia av polisanmälan bifogas.

Kammarkollegiet äger rätt att skriftligen förelägga myndigheten att inom skälig tid inkomma med underlag för beräkning av skadekostnaden. Försummar myndigheten vad som åligger den kan nedsättning göras från annars utgående försäkringsersättning.

1.14 Återkrav

I den mån Kammarkollegiet har betalat ersättning i ett skadeärende, övertar kollegiet myndighetens rätt att kräva ersättning av annan som är ansvarig för skadan.

Om det efter att Kammarkollegiet har utbetalt försäkringsersättning framkommer att utbetalningen har skett på grundval av oriktiga uppgifter från myndighetens sida och som har betydelse för skadans bedömning, har kollegiet rätt att återfå hela eller delar av den utbetalade försäkringsersättningen från myndigheten.

Om myndigheten avstår från sin rätt till ersättning från annan eller avstår från återkravsrätt, begränsas Kammarkollegiets ersättningsskyldighet i motsvarande mån och utbetald ersättning ska återbetalas till kollegiet.

1.15 Samverkan

Om Kammarkollegiet begär det är myndigheten skyldig att företräda staten tillsammans med kollegiet i förhållande till annan som lidit skada eller är ansvarig för skada.

1.16 Utländsk valuta

Vid ersättning i annan valuta än SEK gäller valutakursen på betalningsdagen.

1.17 Äganderätt till ersatt egendom

Kammarkollegiet övertar äganderätten till förlorad eller skadad egendom för vilken ersättning har lämnats. Om förlorad egendom som ersatts kommer till rätta ska myndigheten informera Kammarkollegiet om detta.

1.18 Preskription

Den som vill bevaka sin rätt till ersättning i egendomsförsäkringen har att inom ett år från skadedagen skriftligen inkomma med skadeanmälan samt att inom tre år från skadedagen skriftligen inkomma med slutligt och preciserat ersättningsanspråk inklusive nödvändigt underlag. Försummar myndigheten vad som åligger den är rätten till ersättning preskriberad. Detsamma gäller vid bevakande av rätt till ersättning i tilläggsförsäkringarna.

Rätten till ersättning i ansvarsförsäkringen upphör ett år efter det att myndigheten har fått kännedom om skadeståndsanspråket, om en skriftlig anmälan dessförinnan inte inkommit till Kammarkollegiet.

2 Egendomsförsäkring

Begrepp markerade med asterisk (*) är definierade i avsnitt 5 Definitioner.

2.1 Omfattning

Fartygsförsäkringen är en objektsförsäkring för fartyg som ägs eller brukas av staten. Fartyget måste anmälas till Kammarkollegiet och vara upptaget i försäkringsbekräftelsen från kollegiet samt uteslutande användas för statsändamål för att omfattas av försäkringen.

Försäkringen omfattar med de preciseringar som anges nedan:

  • fartyget,

  • delar som är nödvändiga för fartygets framförande och som tillfälligt lämnat fartyget för reparation. Med tillfälligt avses en period om maximalt tre månader.

2.2 Undantag

Följande egendom omfattas inte av försäkringen:

  • förbrukningsartiklar*, samt

  • utrustning som inte är avsedd för fartygets normala drift eller framförande.

Försäkringen omfattar inte heller skada som uppstått under bogsering, såvida det inte är fråga om nödbogsering vid räddning av det egna fartyget, eller skada på upplagt fartyg om inte Kammarkollegiet informerats om och godkänt detta i förväg. I den mån Kammarkollegiet i förväg godkänner att bogsering eller uppläggning av fartyg omfattas av försäkringen, kan ytterligare säkerhetsföreskrifter och premie tillkomma.

2.3 Skadereglering

Ersättning lämnas för plötslig och oförutsedd skada som inträffat under försäkringstiden på den egendom som omfattas av försäkringen. Med plötslig och oförutsedd skada avses att den händelse som utlöst skadan ska ha haft ett snabbt förlopp. Händelsen ska även ha inträffat oväntat och normalt inte gått att förutse och därigenom förhindra.

Med skada på egendom avses sådan fysisk skada på eller förlust av egendom som orsakar att egendomens värde minskats eller gått förlorat.

Vid skada ska myndigheten styrka innehavet och värdet av den skadade eller förlorade egendomen. Myndighetens kostnader för att verifiera, styrka eller framställa krav ersätts inte.

Om Kammarkollegiet anser att behov föreligger kan kollegiet begära att besiktning utförs efter en inträffad skada.

Ersättning lämnas inte för skada:

  • orsakad av bristande sjövärdighet*,

  • eller fel som består i gradvis försämring såsom slitage, förbrukning, korrosion, röta beläggning eller avsättning och som inte är en följd av ersättningsbar skada,

  • på maskinerier och tillbehör för fartygets framdrift och drift genom explosion eller överhettning i dem,

  • som enbart består i nedsmutsning, missfärgning eller repor i fartygets ytskikt.

2.4 Ersättningsregler

I förekommande fall lämnas ersättning med summan av:

  • skadebeloppet beräknat enligt nedan,

  • rimliga och skäliga kostnader för räddningsåtgärder och skadebegränsande åtgärder enligt bestämmelserna om räddningsplikt och skadebegränsning i 1.12.

Från denna summa görs avdrag för:

  • självrisk, samt därefter enligt

  • övriga regler i avsnitt 1 Allmänna bestämmelser som kan inverka på ersättningen. som kan inverka på ersättningen.

Ersättning lämnas högst med gällande riskbelopp som gällde på skadedagen, minskat med den självrisk som gällde vid samma tidpunkt.

  • Ersättningsregler vid reparation

Vid skada som inte är totalförlust* ersätts nödvändiga och skäliga kostnader för att återställa egendomen till det skick den hade omedelbart före skadetillfället på ett rationellt sätt vad gäller metoder och material. Återställandet ska påbörjas senast inom två år från skadedagen.

  • Ersättningsregler vid temporär reparation

Ersättning kan lämnas för en nödvändig temporär reparation när en permanent reparation inte kan utföras på det ställe där fartyget befinner sig.

Om en temporär reparation av det skadade fartyget utförs vid ett annat tillfälle kan ersättning endast lämnas med maximalt den besparing som uppnås genom att den permanenta reparationen skjuts upp.

  • Ersättningsregler vid totalförlust

Vid totalförlust ersätts skillnaden mellan den skadade egendomens marknadsvärde* omedelbart före och omedelbart efter skadan. Kan inte marknadsvärdet fastställas, beräknas detta som nyanskaffningsvärdet* med avdrag för värdeminskning genom ålder, slitage, omodernitet, minskad användbarhet och annan omständighet.

3 Tilläggsförsäkring för maskinskada

Begrepp markerade med asterisk (*) är definierade i avsnitt 5 Definitioner.

Tilläggsförsäkring kan endast tecknas om myndigheten har en gällande egendomsförsäkring.

3.1 Skadereglering

Maskinskadeförsäkringen omfattar plötslig och oförutsedd skada i eller på fartygets maskineri som inträffat under försäkringstiden. Med plötslig och oförutsedd skada avses att den händelse som utlöst skadan ska ha haft ett snabbt förlopp. Händelsen ska även ha inträffat oväntat och normalt inte gått att förutse och därigenom förhindra.

Med skada avses sådan fysisk skada på eller förlust av egendom som orsakar att egendomens värde minskats eller gått förlorat.

Vid skada ska myndigheten styrka innehavet och värdet av den skadade eller förlorade egendomen. Myndighetens kostnader för att verifiera, styrka eller framställa krav ersätts inte.

Om Kammarkollegiet anser att behov föreligger kan kollegiet begära att besiktning utförs efter en inträffad skada.

Ersättning lämnas inte för skada:

  • orsakad av bristande sjövärdighet

  • eller fel som består i gradvis försämring såsom slitage, förbrukning, korrosion, röta beläggning eller avsättning och som inte är en följd av ersättningsbar skada, eller

  • orsakad av is, snö, frost, mögel eller djur.

3.2 Ersättningsregler

I förekommande fall lämnas ersättning med summan av:

  • skadebeloppet beräknat enligt nedan,

  • rimliga och skäliga kostnader för räddningsåtgärder och skadebegränsande åtgärder enligt bestämmelserna om räddningsplikt och skadebegränsning i 1.12.

Från denna summa görs avdrag för:

  • självrisk, samt därefter enligt

  • övriga regler i avsnitt 1 Allmänna bestämmelser som kan inverka på ersättningen. som kan inverka på ersättningen.

Ersättning lämnas högst med gällande riskbelopp som gällde på skadedagen, minskat med den självrisk som gällde vid samma tidpunkt

3.2.1 Ersättningsregler vid reparation

Vid skada som inte är totalförlust* ersätts nödvändiga och skäliga kostnader för att återställa egendomen till det skick den hade omedelbart före skadetillfället på ett rationellt sätt vad gäller metoder och material. Återställandet ska påbörjas senast inom två år från skadedagen.

  • Ersättningsregler vid temporär reparation

Ersättning kan lämnas för en nödvändig temporär reparation när en permanent reparation inte kan utföras på det ställe där fartyget befinner sig.

Om en temporär reparation av det skadade föremålet utförs vid ett annat tillfälle är kan ersättning endast lämnas med maximalt den besparing som uppnås genom att den permanenta reparationen skjuts upp.

  • Ersättningsregler vid totalförlust

Vid totalförlust ersätts skillnaden mellan den skadade egendomens marknadsvärde* omedelbart före och omedelbart efter skadan. Kan inte marknadsvärdet fastställas, beräknas detta som nyanskaffningsvärdet* med avdrag för värdeminskning genom ålder, slitage, omodernitet, minskad användbarhet och annan omständighet.

4 Ansvarsförsäkring

Begrepp markerade med asterisk (*) är definierade i avsnitt 5 Definitioner.

4.1 Omfattning

Ansvarsförsäkringen omfattar myndighetens skadeståndsansvar enligt gällande skadeståndsrätt för skada på egendom eller person som uppstått i direkt samband med driften av det försäkrade fartyget och som har förorsakats av:

  • direkt sammanstötning med annat fartyg eller föremål,

  • ankare, svallvågor eller annan manövrering,

  • oljeutsläpp från det försäkrade fartyget, eller

  • laglig förpliktelse att avlägsna det försäkrade fartyget om detta sjunkit, skadats eller övergivits.

4.2 Undantag

Försäkringen omfattar inte:

  • skada som till någon del orsakats uppsåtligen, genom grov oaktsamhet eller genom brottslig handling av myndigheten eller av någon för vilken myndigheten ansvarar,

  • skada på grund av slitage eller vanvård,

  • skada som förorsakats av fartygets last, förtöjnings- eller bogseringsgods, lastnings- och lossningsanordningar, landgångar eller liknade,

  • skada som har uppstått när det försäkrade fartyget har bärgat annat fartyg och erhållit bärgarlön,

  • kostnad för borttagande av vrak som tillhör tredje man,

  • ersättningskrav från lastägare vars last skadats eller förkommit,

  • ersättningskrav från ägare av bogsersläp samt övrigt skadestånd i samband med bogsering,

  • skada som förorsakats av frigörelse av atomenergi, kärnklyvning (fission) eller kärnsammansmältning (fusion) i samband med explosion eller provexplosion av atomvapen eller kärnladdning. Har nedsmutsning (kontamination) genom radioaktivt ämne förekommit eller har annan direkt påverkan av sådan explosion medverkat till skadan ska denna i sin helhet anses som föranledd av explosionen, eller

  • annan atomskada, varmed avses skada som orsakats av

  • radioaktiva egenskaper hos atombränsle,

  • radioaktiv produkt,

  • radioaktiva egenskaper i förening med giftiga, explosiva eller andra farliga egenskaper hos bränslet eller produkten, samt

  • joniserande strålning från annan strålningskälla i en atomanläggning eller atomreaktor än atombränsle eller radioaktiv produkt.

För begreppen atombränsle, radioaktiv produkt, atomreaktor och atomanläggning gäller definitionerna i atomansvarighetslagen (1968:45). Om annan bestämmelse i dessa villkor skulle stå i strid med denna punkt ska denna punkt äga företräde.

Försäkringen omfattar inte heller:

  • anspråk på ersättning som har sin grund i en arbetsrättslig tvist, eller

Anmärkning

Försäkringen omfattar enbart skadeståndsansvar. Den omfattar således inte böter, viten, vattenföroreningsavgifter, sanktionsavgifter eller upphandlingsskadeavgifter.

4.3 Ansvarsskada

Vid skadeståndskrav, som grundas på en händelse som skett när denna försäkring gällt och som omfattas av försäkringen och överstiger självrisken, ska Kammarkollegiet utreda om skadeståndsskyldighet föreligger, företräda myndigheten vid förhandlingar och eventuellt rättsligt förfarande samt betala det skadestånd som myndigheten är skyldig att utge.

4.4 Föreskrift

Kammarkollegiet blir inte bundet av att myndigheten medger skadeståndsskyldighet eller godkänner ersättningskrav. Framställs krav ska myndigheten hänvisa till ansvarsförsäkringen hos Kammarkollegiet. Myndigheten bör anteckna namn, adress och telefonnummer till vittnen och andra som kan lämna upplysningar om den händelse som lett fram till ersättningskravet.

4.5 Ersättningsregler

I förekommande fall lämnas ersättning till myndigheten med summan av:

  • skadeståndet jämte ränta efter avdrag för vad myndigheten kan få ut av annan, rättegångs- eller skiljemannakostnader som myndigheten åläggs att betala och som myndigheten inte kan få ut av motpart eller annan, samtrimliga och skäliga kostnader för räddningsåtgärder och skadebegränsande åtgärder enligt bestämmelserna om räddningsplikt och skadebegränsning i 1.12.

Från denna summa görs avdrag för:

  • självrisk, samt därefter enligt

  • övriga regler i avsnitt 1 Allmänna bestämmelser som kan inverka på ersättningen.

Ersättning lämnas med högst det riskbelopp som gällde vid tidpunkten för den skadeståndsgrundande händelsen, minskat med den självrisk som gällde vid samma tidpunkt.

5 Definitioner

5.1 Förbrukningsartiklar

Med förbrukningsartiklar avses bränsle, proviant, smörjolja och förtöjningsgods.

5.2 Marknadsvärde

Med marknadsvärde avses det förväntade priset vid en normal försäljning av egendomen omedelbart före skadetillfället.

5.3 Maskineri

Med maskineri avses maskinerier och tillbehör för fartygets framdrift och drift, till exempel framdrivningsmotorer samt alla med dessa samverkande delar, såsom aggregat, axlar, ledningar, ventiler, lager, propellrar, hjälpapparater och pumpar samt övervakningssystem, batterier/energilagringssystem, roderanordning och hjälpmotorer.

5.4 Nyanskaffningsvärde

Med nyanskaffningsvärde avses den kostnad som skulle ha uppkommit om ett föremål anskaffats som nytt vid skadetillfället.

5.5 Prisbasbelopp

Med prisbasbelopp avses prisbasbeloppet så som det anges i 2 kap. 7 § socialförsäkringsbalken för det år som skadan inträffar.

5.6 Sjövärdighet

Med sjövärdighet avses ett fartygs sjöduglighet i teknisk eller inskränkt mening. Ett fartyg är sjövärdigt bara om det är konstruerat, byggt, utrustat och hållet i stånd att det med hänsyn till sitt ändamål och den fart som det används i eller avses att användas i erbjuder betryggande säkerhet mot sjöolyckor.

5.7 Fartyg

Fartyg definieras som fartyg vars skrov har en största längd av minst 12 meter och en största bredd av minst 4 meter.

5.8 Totalförlust

Med totalförlust avses att fartyget strandat, grundstött eller sjunkit och inte kan bärgas, att fartyget till sin ursprungliga beskaffenhet blivit förstört, dvs. då summan av bärgning, transport och reparation överstiger riskbeloppet, eller att ingen underrättelse om skeppet erhållits inom tre månader.

Gå till innehållsförteckning