Försäkringsvillkor luftfartygsförsäkringen 2025
Ett luftfartyg måste anmälas till Kammarkollegiet och vara upptaget i försäkringsbekräftelsen från oss för att det ska gälla. Försäkringen omfattar både egendoms- och ansvarsförsäkring
Myndighetens riskhanteringsarbete
Enligt förordning (1995:1300) om statliga myndigheters riskhantering, ska varje myndighet identifiera vilka risker för skador eller förluster som finns i myndighetens verksamhet. Myndigheten ska sedan värdera de identifierade riskerna och beräkna vilka kostnader som staten har eller kan få med hänsyn till dessa risker. Resultatet ska sammanställas i en riskanalys. Varje myndighet ska även vidta lämpliga åtgärder för att begränsa risker och förbygga skador eller förluster för staten.
Efter att myndigheten har identifierat sina skaderisker och vidtagit lämpliga skadebegränsande åtgärder kan myndigheten vända sig till Kammarkollegiet med en förfrågan om att teckna försäkring.
Myndigheten har att fortlöpande arbeta med att förebygga och minimera sina risker. Myndigheten har också att informera Kammarkollegiet om riskökningar inom de verksamheter som är försäkrade i det statliga försäkringssystemet, se närmare i villkorets avsnitt 1.5.
Dokumentinformation
Typ av dokument: Försäkringsvillkor
Gäller från och med : 2025-05-01
Kontakt: Försäkringsavdelningen
1 Allmänna bestämmelser
Begrepp markerade med asterisk (*) är definierade i avsnitt 4. Definitioner.
1.1 Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för den försäkrade myndigheten i enlighet med vad som framgår av försäkringsbekräftelsen.
1.2 Försäkringens omfattning
Försäkringen omfattar luftfartyg som flygplan och helikopter som specificeras i försäkringsavtalet och utöver dess skrov omfattas motorer, propellrar, rotorer och hjälpapparater som utgör en del av luftfartyget enligt dess grundspecifikation, inklusive delar som är demonterade och ej ersatta med andra delar.
1.3 Försäkringens giltighet
Luftfartygsförsäkringen är en objektsförsäkring. Luftfartyget måste anmälas till Kammarkollegiet och vara upptaget i försäkringsbekräftelsen från kollegiet för att omfattas av försäkringen.
Kammarkollegiet övertar, i den utsträckning som försäkringsbekräftelsen anger, myndighetens risker i ekonomiskt avseende och svarar för skadereglering vid skada som omfattas av försäkringen. För detta erlägger myndigheten en premie i förskott.
Försäkringen gäller för en tid av ett år räknat från klockan 00.00 den dag som försäkringsbekräftelsen anger som begynnelsedag och omfattar de skador som inträffar under den angivna perioden.
1.4 Förlängning av försäkring
Försäkringen förlängs med ett år i taget om den inte sägs upp senast en månad före en försäkringsperiods slutdag, dvs. försäkringens förfallodag. Önskemål om förändringar av riskbelopp, självrisk eller av försäkringsskyddet i övrigt ska framföras till Kammarkollegiet senast inom samma tid.
1.5 Riskbelopp och självrisk
Försäkringen består av två delar; egendomsförsäkring och ansvarsförsäkring. Mot bakgrund av myndighetens riskanalys sätts, efter dialog med Kammarkollegiet, ett riskbelopp och en självrisk för respektive luftfartyg.
Självrisken anges i prisbasbelopp*. Lägsta självrisk är tre prisbasbelopp, men högre självrisker kan beslutas från fall till fall.
För egendomsförsäkring utgör riskbeloppet, i förekommande fall med avdrag för självrisken, det högsta belopp som kan utgå som ersättning i följd av en skadehändelse.
För ansvarsförsäkringen utgör riskbeloppet, i förekommande fall med avdrag för självrisken, det högsta belopp som kan utgå som ersättning under en försäkringsperiod.
Vid skada på flera försäkrade luftfartyg görs avdrag med en självrisk per luftfartyg. Vid samtidig egendoms- och ansvarsskada görs avdrag med självrisken för respektive omfattning. Riskbeloppens begränsning per omfattning gäller även vid samtidig egendoms- och ansvarsskada.
De risk- och självriskbelopp som myndigheten tecknat avtal om finns angivna i försäkringsbekräftelsen från Kammarkollegiet.
Särskilt riskbelopp och självrisk gäller vid miljöskada, se avsnitt 3.6.
1.6 Upplysningsplikt och riskökning
Premier och villkor grundar sig på de uppgifter som lämnas då försäkringen tecknas. Har myndigheten lämnat uppgifter som är missvisande, felaktiga eller ofullständiga och detta medfört för låg premie eller alltför förmånliga villkor, begränsas Kammarkollegiets ansvar till vad som svarar mot erlagd premie och de villkor som egentligen skulle ha gällt.
Ändras de förhållanden som ligger till grund för försäkringen och är av väsentlig betydelse samt en ökad riskexponering, ska myndigheten omgående skriftligen meddela detta till Kammarkollegiet. Om myndigheten utan skälig anledning eftersatt denna upplysningsplikt begränsas Kammarkollegiets ansvar på samma sätt som angivits i stycket ovan.
1.6.1 Kammarkollegiets rätt till informationsinhämtning
Kammarkollegiet har rätt att på eget initiativ begära information om myndighetens verksamhet och tillgångar under pågående försäkringsperiod, samt i samband med ändring eller nyteckning av försäkring. Utöver vad som anges under avsnitt 1.6 kan även den information som inhämtas av Kammarkollegiet påverka myndighetens villkor och premier.
1.7 Undantag vid extern försäkring m.m.
Ersättning lämnas inte i den mån skadan kan ersättas enligt lag, avtal, extern försäkring eller statlig garanti.
Är leverantör, entreprenör eller annan enligt garanti eller liknande åtagande skyldig att ersätta skada, ersätts inte sådan skada genom denna försäkring. Denna begränsning tillämpas inte om den som gjort åtagandet inte kan fullgöra sin skyldighet och myndigheten kan styrka detta.
1.8 Undantag vid förutsebar skada
Ersättning lämnas inte för skada som har uppkommit under sådana omständigheter att myndigheten borde ha insett att skada med stor sannolikhet skulle komma att inträffa.
1.9 Undantag vid krig, terroristattack m.m.
Försäkringen omfattar inte skada vars uppkomst eller omfattning direkt eller indirekt orsakats av eller står i samband med krig, krigsliknande händelse, revolution, terroristattack, uppror eller upploppsliknande situation. Detsamma gäller om skada vars uppkomst skett till följd av konfiskation av annan stat eller annan stats myndighet.
1.10 Generella aktsamhetskrav
Myndigheten ska iaktta normal aktsamhet, dvs. handha och förvara egendom på ett betryggande sätt samt i övrigt göra vad som rimligen kan krävas eller förväntas för att undgå att drabbas av skada. Vid oaktsamhet kan avdrag göras på annars utgående försäkringsersättning.
Avdrag kan även göras om myndigheten har framkallat eller förvärrat följderna av en skadehändelse uppsåtligen eller genom oaktsamhet.
Med myndigheten jämställs medarbetare, både anställda och uppdragstagare som anlitats av myndigheten samt studenter och andra som myndigheten ansvarar för.
1.11 Säkerhetsföreskrifter
I syfte att förhindra eller begränsa skada ska myndigheten:
-
följa individuella säkerhetsföreskrifter som angivits i försäkringsbekräftelsen,
-
följa gällande lagar och förordningar, med särskilt beaktande av förordning (1995:1300) om statliga myndigheters riskhantering,
-
följa föreskrifter, standarder, instruktioner och manualer från myndighet, leverantör, tillverkare, besiktningsman eller liknande,
-
säkerställa att den som avser bedriva eller låta bedriva, brandfarliga och heta arbeten följer den senaste versionen av SBF 506:1,
-
i situation där det saknas tillgång för parkering i hangar, säkerställa att parkering eller uppställning sker på ett säkert sätt i förhållande till väder och omständigheter i övrigt. Exempelvis genom användning av bromsklossar, att surrning sker enligt tillverkarens föreskrifter och att huvar och dörrar är stängda,
-
säkerställa att bogsering eller rangering sker med försiktighet samt med för ändamålet lämplig bogseringsutrustning. Om risk för sammanstötning finns, ska vingvakt eller vingvakter assistera bogsering- eller rangeringsledaren,
-
säkerställa att varje flygbesättningsmedlem som framför luftfartyget har gällande behörighet för detta.
-
Myndigheten svarar för oaktsamheten hos alla som haft att tillse efterlevnaden av säkerhetsföreskrifter. Om en skada har uppkommit eller förvärrats till följd av att en säkerhetsföreskrift inte följts kan ersättningen reduceras eller utebli helt.
1.12 Räddningsplikt och skadebegränsande åtgärder
Myndigheten ska efter förmåga vidta:
-
räddningsåtgärder i syfte att avvärja skada som kan befaras vara omedelbart förestående, samt
-
åtgärder i syfte att begränsa skada som redan inträffat.
Underlåtenhet att avvärja eller begränsa skada kan medföra att ersättningen reduceras eller uteblir helt.
1.13 Föreskrift efter inträffad skada
Om det vid skada konstateras att brister i myndighetens skydd haft avgörande inverkan på skadans uppkomst eller omfattning, kan Kammarkollegiet under gällande försäkringsperiod föreskriva att ersättning inte kommer att lämnas för framtida skador av samma eller liknande slag förrän bristerna avhjälpts.
1.14 Skadeanmälan
Vid skada som kan medföra att ersättning lämnas ska myndigheten snarast möjligt underrätta Kammarkollegiet. En skriftlig skadeanmälan ska ha inkommit till Kammarkollegiet inom en månad från skadedagen eller i förekommande fall, en månad från det att skadeståndsanspråk framställts mot myndigheten. Försummas något av detta kan nedsättning av ersättningen göras med 20 procent av annars utgående försäkringsersättning.
Till anmälan ska bifogas en uppskattning av skadekostnaden. Är skadan en följd av brott ska även kopia av polisanmälan bifogas.
Kammarkollegiet äger rätt att skriftligen förelägga myndigheten att inom skälig tid inkomma med underlag för beräkning av skadekostnaden. Försummar myndigheten vad som åligger den kan nedsättning göras från annars utgående försäkringsersättning.
1.15 Återkrav
I den mån Kammarkollegiet har betalt ersättning i ett försäkringsfall, övertar kollegiet myndighetens rätt gentemot annan som är ansvarig för skadan.
Om det efter att Kammarkollegiet har utbetalat försäkringsersättning framkommer att utbetalningen har skett på grundval av oriktiga uppgifter från myndighetens sida och som har betydelse för skadans bedömning, har kollegiet rätt att återfå hela eller delar av den utbetalade försäkringsersättningen från myndigheten.
Om myndigheten avstår från sin rätt till ersättning från annan eller avstår från återkravsrätt, begränsas Kammarkollegiets ersättningsskyldighet i motsvarande mån och utbetald ersättning ska återbetalas till kollegiet.
1.16 Samverkan
Om Kammarkollegiet begär det är myndigheten skyldig att företräda staten tillsammans med kollegiet i förhållande till annan som lidit skada eller är ansvarig för skada.
1.17 Utländsk valuta
Vid ersättning i annan valuta än SEK gäller valutakursen på betalningsdagen.
1.18 Äganderätt till ersatt egendom
Kammarkollegiet övertar äganderätten till förlorad eller skadad egendom för vilken ersättning har lämnats. Om förlorad egendom som ersatts kommer till rätta ska myndigheten informera Kammarkollegiet om detta.
1.19 Preskription
Den som vill bevaka sin rätt till ersättning i egendomsförsäkringen har att inom ett år från skadedagen inkomma med skadeanmälan samt att inom tre år från skadedagen inkomma med uppgift om slutgiltigt ersättningsanspråk inklusive nödvändigt underlag. Försummar myndigheten vad som åligger den är rätten till ersättning preskriberad.
Rätten till ersättning i ansvarsförsäkringen upphör ett år efter det att myndigheten fått kännedom om skadeståndsanspråket, om anmälan dessförinnan inte inkommit till Kammarkollegiet.
2 Egendomsförsäkring
Begrepp markerade med asterisk (*) är definierade i avsnitt 4. Definitioner.
2.1 Omfattning
Luftfartygsförsäkringen är en objektsförsäkring. Luftfartyget måste anmälas till Kammarkollegiet och vara upptaget i försäkringsbekräftelsen för att omfattas av försäkringen.
Försäkringen omfattar med de preciseringar som anges nedan:
-
luftfartyget,
-
nödvändiga reservdelar till luftfartyget som tillfälligt lämnat luftfartyget för reparation och ej ersatts med annan del. Med tillfälligt avses en period om maximalt tre månader.
2.2 Undantag
Ersättning lämnas inte för skada eller fel:
-
på förbrukningsartiklar,
-
på utrustning som inte är avsedd för luftfartygets normala drift eller framförande,
-
skada orsakad av bristande luftvärdighet,
-
orsakad av förslitning, åldersförändring, röta eller bristande underhåll,
-
består i gradvis försämring såsom slitage, förbrukning, korrosion, beläggning eller avsättning och som inte är en följd av ersättningsbar skada,
-
på motor med därtill hörande hjälpapparater, om skadan består i eller är en följd av i motor eller hjälpapparat uppkommet fel. Detta undantag tillämpas dock inte om skadan uppkommit genom plötslig utifrån kommande orsak,
-
på jet- eller turbinmotor som orsakats av insugning i motorn av sten, grus, sand, damm, is eller liknande. Detta undantag tillämpas dock inte om skadan uppkommit genom insugning vid ett enstaka känt tillfälle,
-
annan del av luftfartyget än motor med därtill hörande hjälpapparater om skadan består i mekaniskt brott, skärning eller liknande. Däremot lämnas ersättning för av skadehändelsen orsakad skada på andra delar av luftfartyget liksom för skada som uppkommit genom plötslig utifrån kommande orsak,
-
på däck och slangar genom explosion eller punktering, om inte skadan uppkommit i samband med annan ersättningsbar skada på luftfartyget,
-
orsakat enbart genom köld eller fukt,
-
som enbart består i nedsmutsning, missfärgning eller repor i luftfartygets ytskikt,
-
orsakat av atomkärnprocess, radioaktiv strålning eller radioaktiv kontamination orsakad av kärnbränsle, kärnavfall eller annan form av en kärnreaktion,
-
orsakat av eller har något samband med asbest,
-
till följd av funktionsfel i elektronisk utrustning med datumstyrda funktioner, såvida inte myndigheten har vidtagit alla rimliga försiktighetsåtgärder mot ett sådant fel,
-
som utgör indirekta skador. Exempelvis driftförluster, resekostnader och eventuella värdeminskningar efter reparationer.
2.3 Skadereglering
Ersättning lämnas för plötslig och oförutsedd skada som uppstått vid ett enskilt känt tillfälle under försäkringstiden på den egendom som omfattas av försäkringen. Med plötslig och oförutsedd skada avses att den händelse som utlöst skadan ska ha haft ett snabbt förlopp. Händelsen ska även ha inträffat oväntat och normalt inte gått att förutse och därigenom förhindra.
Med skada på egendom avses sådan fysisk skada på eller förlust av egendom som orsakar att egendomens värde minskats eller gått förlorat.
Vid skada ska myndigheten styrka innehavet och värdet av den skadade eller förlorade egendomen. Myndighetens kostnader för att verifiera, styrka eller framställa krav ersätts inte.
Vid skada ersätts nödvändiga och skäliga kostnader för att på ett rationellt sätt vad gäller metoder och material, återställa egendomen till samma ändamålsenliga skick den hade omedelbart före skadetillfället. Återställandet ska påbörjas senast inom två år från skadedagen.
Om ett skadat luftfartyg ska repareras, ersättas med ett likvärdigt eller om skadan ska ersättas kontant, ska beslutas i samråd mellan Kammarkollegiet och den försäkrade myndigheten. Detsamma gäller var och hur en eventuell reparation ska ske.
Från denna summa görs avdrag för:
-
självrisk samt, därefter enligt
-
övriga regler i avsnitt 1 Allmänna bestämmelser som kan inverka på ersättningen.
Vid skada på flera försäkrade luftfartyg görs avdrag med en självrisk per luftfartyg.
Ersättning lämnas med högst det riskbelopp som gällde vid tidpunkten för skadehändelsen minskat med den självrisk som gällde vid samma tidpunkt.
2.3.1 Reparationskostnader
Till reparationskostnad hänförs inte:
-
merkostnad föranledd av reparationsarbete på övertid,
-
luftfartygets eventuella värdeminskning,
-
kostnad för översyn, förbättring eller förändring i samband med reparation av ersättningsbar skada,
-
merkostnad för transport av reservdel, tillbehör, material eller bristande tillgänglighet av reservdel.
Myndigheten ska efter inträffad skada samråda med Kammarkollegiet innan reparation ombesörjs, om skadan är sådan att myndigheten avser framställa ersättningsanspråk inom försäkringen. Om Kammarkollegiet anser att behov föreligger kan kollegiet begära att besiktning utförs efter en inträffad skada.
Om den försäkrade låtit utföra reparation av det skadade luftfartyget utan Kammarkollegiets medgivande, är kollegiets ansvar begränsat till den kostnad som skulle ha uppkommit om kollegiet fått möjlighet att ta ställning.
Myndigheten är beställare av reparationen av luftfartyget. Efter reparationen är det myndigheten som godkänner eller reklamerar reparationen till leverantören.
Kammarkollegiet kan endast ersätta kostnad för en provisorisk reparation om det är påkallat av säkerhetsmässig grund eller om det kan möjliggöra transport eller reparation av det skadade luftfartyget till en lägre kostnad.
2.3.2 Ersättningsregler vid reparation
I förekommande fall lämnas ersättning med summan av:
-
skadebeloppet för reparation enligt bestämmelserna i avsnitt 2.3.1 Reparationskostnader,
-
skälig kostnad för luftfartygets bärgning och transport från skadeplatsen till av Kammarkollegiet godkänd reparationsverkstad och från denna till närmaste flygplats, varifrån luftfartyget kan starta,
-
rimliga och skäliga kostnader för räddningsåtgärder och skadebegränsande åtgärder enligt bestämmelserna om räddningsplikt och skadebegränsning under avsnitt 1.12.
2.3.3 Transportkostnader
Vi händelse av skada på luftfartyg som omfattas av försäkringen lämnas ersättning för transportkostnader upp till 15 % av den totala reparationskostnaden. Transportkostnader omfattar summan av kostnaden för att:
-
flytta luftfartyget från skadeplats till verkstad,
-
transporter av reservdelar, material och utrustning som kan krävas för att reparera skadan,
-
återlämna luftfartyget från reparationsplatsen till det flygfält som ligger närmast olycksplatsen eller till dess hemmaflygfält, beroende på vilket som ligger närmast.
I samtliga fall begränsas Kammarkollegiets ersättningsansvar till kostnaderna för transport med det billigaste utifrån ändamålet anpassade transportmedlet.
2.3.4 Totalförlust
Vid totalförlust* ersätts skillnaden mellan den skadade egendomens marknadsvärde omedelbart före och omedelbart efter skadan. Kan inte marknadsvärdet fastställas, beräknas detta som nyanskaffningsvärdet* med avdrag för värdeminskning genom ålder, slitage, omodernitet, minskad användbarhet och annan omständighet.
Ersättning lämnas med högst det riskbelopp som gällde på skadedagen, minskat med den självrisk som gällde vid samma tidpunkt.
3 Ansvarsförsäkring
3.1 Omfattning
Ansvarsförsäkringen omfattar myndighetens skadeståndsansvar enligt Luftfartslagen (2010:500), samt ansvar enligt Lag angående ansvarighet för skada i följd av luftfart (1922:382). Skadeståndsansvaret innefattar det ansvar som uppkommit som en direkt följd av användning av luftfartyget, samt sådant skadeståndsansvar som enligt annan lag kan åläggas myndigheten i fråga om personskada som tillfogas person som befordras med luftfartyget samt person- eller egendomsskada som tillfogas tredjeman som inte befordras med luftfartyget.
3.2 Undantag
Försäkringen omfattar inte:
-
anspråk på ersättning som har sin grund i en arbetsrättslig tvist,
-
sådana ersättningsanspråk som anges i 4 § andra stycket förordningen (1995:1300) om statliga myndigheters riskhantering,
-
skada som till någon del orsakats uppsåtligen, genom grov oaktsamhet eller genom brottslig handling av myndigheten eller av någon för vilken myndigheten ansvarar,
-
skada på grund av slitage eller vanvård,
-
kostnad för borttagande av vrak som tillhör tredje man.
Anmärkning
Försäkringen omfattar enbart skadeståndsansvar. Den omfattar således inte böter, viten, föroreningsavgifter, sanktionsavgifter eller upphandlingsskadeavgifter.
Försäkringen omfattar skadeståndsanspråk myndigheter emellan.
3.3 Ansvarsskada
Vid skadeståndskrav, som grundas på en händelse som skett när denna försäkring gällt och som omfattas av försäkringen och överstiger självrisken, ska Kammarkollegiet utreda om skadeståndsskyldighet föreligger, företräda myndigheten vid förhandlingar och eventuellt rättsligt förfarande samt betala det skadestånd som myndigheten är skyldig att utge.
3.4 Föreskrift
Kammarkollegiet blir inte bundet av att myndigheten i förväg utfäster sig att ersätta eventuell skada, medger skadeståndsskyldighet eller godkänner ersättningskrav. Framställs krav ska myndigheten hänvisa till ansvarsförsäkringen hos Kammarkollegiet. Myndigheten bör anteckna namn, adress och telefonnummer till vittnen och andra som kan lämna upplysningar om det inträffade.
3.5 Skadereglering och ersättningsregler
I förekommande fall lämnas ersättning till myndigheten med summan av:
-
skadeståndet efter avdrag för vad myndigheten kan få ut av annan,
-
rättegångskostnader som myndigheten åläggs att betala och som myndigheten inte kan få ut av motpart eller annan,
-
Rimliga och skäliga kostnader för räddningsåtgärder och skadebegränsande åtgärder enligt bestämmelserna om räddningsplikt och skadebegränsning under 1.12.
Från denna summa görs avdrag för:
-
självrisk samt, därefter enligt
-
övriga regler i avsnitt 1. Allmänna bestämmelser som kan inverka på ersättningen.
Ersättning lämnas med högst det riskbelopp som gällde på skadedagen, minskat med den självrisk som gällde vid samma tidpunkt.
3.5.1 Miljöskada
Om en miljöskada uppkommit som följd av flygning utan samband med skada eller genom nödläge är Kammarkollegiets ansvar begränsat till 1 000 000 kronor med en särskild självrisk om ett prisbasbelopp.
Med miljöskada avses:
-
skador som orsakats till följd av flygningens inverkan på vattendrag, sjö eller annat vattenområde, grundvatten, luft samt mark,
-
skador som orsakats till följd av flygningens buller, skakning, värme, lukt eller ljus.
4 Definitioner
För villkoret gäller följande definitioner:
4.1 Prisbasbelopp
Med prisbasbelopp avses prisbasbeloppet så som det anges i 2 kap. 7 § Socialförsäkringsbalken för det år som skadan inträffar.
4.2 Marknadsvärde
Med marknadsvärde avses det förväntade priset vid en normal försäljning av egendomen omedelbart före skadetillfället.
4.3 Nyanskaffningsvärde
Med nyanskaffningsvärde avses den kostnad som skulle ha uppkommit om ett föremål anskaffats som nytt vid tiden för skadetillfället.
4.4 Totalförlust
Med totalförlust avses att luftfartyget saknas och ingen underrättelse har fåtts inom tre månader, att luftfartyget till sin ursprungliga beskaffenhet blivit förstört, dvs. då kostnaderna för bärgning, transport och reparation överstiger riskbeloppet, eller att dessa kostnader överstiger luftfartygets värde.
4.5 Hjälpapparat
Med hjälpapparat avses anordning som drivs direkt av motor och stödjer olika funktioner för motor eller luftfartyg, till exempel alternator, startmotor, magneter och pumpar.