Myndighetsflytt

Kammarkollegiet får ofta frågor kring vad som gäller kopplat till verksamhetsförsäkringen när en myndighet ska flytta antingen till tillfälliga lokaler eller till nya ordinarie lokaler. Vad behöver myndigheten tänka på inför flytten? Vi svarar på de vanligaste frågorna.


Riskbedöm nya lokaler

Först och främst behöver myndigheten göra en riskbedömning kring om de nya lokalerna kommer innebära någon ny risk som myndigheten inte tagit höjd för i sin befintliga riskanalys. Det kan vara själva utformningen av lokalen eller dess placering som kan komma att spela in. Här är det också viktigt att komma ihåg att ta höjd för vatten- och klimatrelaterade risker. Om myndigheten identifierar några risker behöver riskreducerande åtgärder vidtas så risken minimeras. Om riskerna bedöms som oacceptabla samt att de inte går att reducera bör myndigheten överväga andra lokaler.

Nya lokaler ska uppfylla säkerhetsföreskrifterna

Det är också bra att säkerställa att de nya lokalerna uppfyller säkerhetsföreskrifterna Länk till annan webbplats. som finns i villkoren för verksamhetsförsäkringen. Särskilt att ta i beaktande kan vara att låsenheterna i skalskyddet ska uppfylla lägst klass 2B enligt SSF 3522.

Gäller försäkringen under flytten?

En vanlig fråga Kammarkollegiet får är att under tiden som flytten sker så kommer myndighetens egendom finnas på flera adresser och gäller försäkringen då? Svaret är att ja det gör den men myndigheten behöver säkerställa att aktsamhetskraven Länk till annan webbplats. i villkoren för försäkringen följs. Om myndigheten har tänkt att anlita en flyttfirma så tänk på att ställa krav på att företaget ska ha en ansvarsförsäkring.

Skiljer försäkringen på tillfälliga och ordinarie lokaler?

En annan fråga som ofta ställs är om försäkringens omfattning skiljer sig mellan tillfälliga eller ordinarie byggnader/lokaler. Svaret är att det skiljer sig inte åt men myndigheten har en upplysningsplikt Länk till annan webbplats. och därför vill Kammarkollegiet få kännedom om förändringar som inte är oväsentliga.

Det Kammarkollegiet bland annat vill få kännedom om, kopplat till flyttfrågan, är det ny antalet byggnader/lokaler samt hur många kvadratmeter myndigheten numer hyr.

Påverkar flytten premien?

Slutligen brukar många undra hur en eventuell flytt kommer att påverka premien. Där kan vi på Kammarkollegiet inte lämna ett enkelt svar, utan en ny premie kan lämnas först när ni på myndigheten har begärt en offert och vi har kännedom om alla detaljer.

Fler frågor?

Kontakta oss för svar på frågor om

Sidan senast uppdaterad: 2025-03-13