Frågor och svar gällande Detur

Kammarkollegiet har samlat några av de vanligaste frågorna med anledning av Deturs konkurs. Du är välkommen att kontakta oss om du inte hittar svar på din fråga här.


Hur söker jag ersättning enligt resegarantilagen?

Ansökningsblankett och information om vad som gäller när din resa blivit inställd hittar du på sidan Ansök om ersättning ur resegarantin Länk till annan webbplats..

Hur många ansökningar ska jag skicka in? Jag har köpt flera resor.

Skicka in en ansökan per resa. Den som har betalat för resan ska underteckna ansökan. Det är viktigt att det framgår av handlingarna, t.ex. kontoutdrag, vem som har betalat för resan. Om du skickar in en ansökan via vår e-tjänst så undertecknar du din ansökan genom bank-id.

Hur ansöker vi om vi är flera som har betalat för resan?

Var och en ansöker för sig själv. Om du vill skicka en gemensam ansökan för samma resa ska alla resenärer över 18 år underteckna ansökan.

Jag har betalat för resan. Räcker det med att jag undertecknar ansökan?

Ja, men det är viktigt att det framgår av handlingarna, t.ex. kontoutdrag, att det är du som har betalat för resan. Om du skickar in en ansökan via vår e-tjänst så undertecknar du din ansökan genom bank-id.

Jag har betalat i en annan valuta än SEK. Hur ska jag omvandla beloppet till SEK?

Tullverkets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns information om hur du omvandlar beloppet till SEK.
Datumet du ska välja vid omvandlingen är datumet för betalning för resan. Om flera betalningar har gjorts olika datum, ska beloppen adderas. Kom ihåg att bifoga alla kontoutdrag om flera betalningar har gjorts.
Om du omvandlar ditt belopp från Euro ska du välja ”Euro enligt artikel 53.1b i tullkodex 952/2013)”

Vilka handlingar ska jag skicka in?

Skicka in ifylld och undertecknad ansökningsblankett (om du inte skickar in din ansökan digitalt), bokningsbekräftelse och kontoutdrag, av vilket det framgår att det är du som har betalat för resan. Om det inte är du som har betalat för resan eller om det inte framgår av kontoutdraget, måste samtliga medresenärer som är 18 år och äldre underteckna ansökan.

Skicka in handling som visar hur resan ställdes in om ansökan avser resa som ställdes in före den 23 september 2022.

Behöver jag skicka in originalhandlingar?

Nej, det går bra att skicka in kopior.

Vart ska jag skicka min ansökan?

Blanketten, bokningsbekräftelse och kontoutdrag skickas till:
Kammarkollegiet
Box 2218
103 15 Stockholm
alternativt registratur@kammarkollegiet.se

Hur lång tid har jag på mig att komma in med en ansökan?

Ansök så snart som möjligt, men senast inom tre månader från att det står klart att din resa inte kommer att genomföras.

Hur går det med mitt ärende/har ni fått min ansökan?

Om du har skickat in din ansökan digitalt (genom vår e-tjänst eller om du mailat in ansökan) får du ett automatiskt bekräftelsemejl att din ansökan har kommit in. Vi skickar ingen annan bekräftelse.
Om du skickat in din ansökan via post skickar vi inte några bekräftelsemejl. Detta med anledning av det stora inflödet av ärenden. Om du har skickat in din ansökan med post och vill veta ditt diarienummer går det bra att kontakta oss på registratur@kammarkollegiet.se

Jag har skickat in min ansökan om ersättning. Vad gör jag nu?

Vi har en beräknad handläggningstid på ca 4–6 månader och kommer att kontakta dig om vi saknar någonting för att pröva ditt ärende. När vi har handlagt ditt ärende skickar vi ett beslut per post till den adress som du uppgett i ansökan.

Varför tar det så lång tid?

Kammarkollegiet har fått in flera tusen ansökningar. Vi ber om ditt tålamod och hoppas på förståelse över situationen.

Vad ska jag skriva i fältet ”vilket datum fick du åka hem”?

Detta fält ska endast fyllas i om du din resa blev avslutad i förtid.

Gäller resegarantin om jag har ett presentkort/voucher/värdebevis hos reseföretaget?

Nej, resegarantin gäller inte för dessa. Om du har bokat din resa genom Detur Sweden AB or Norden Travel Services AB ska du anmäla ditt krav till konkursförvaltaren via deras formulär Länk till annan webbplats..
Mer info hittar du här Länk till annan webbplats..

Kan jag få ersättning för t ex långtidsparkering på flygplatsen och bensinkostnader?

Nej. Resegarantin täcker endast kostnaden för själva paketresa, om den är inställd p.g.a. konkurs eller insolvens hos reseföretaget.

Är det garanterat att jag får ersättning?

Det går inte att svara på denna fråga förrän ärendet är utrett. Varje ansökan prövas individuellt utifrån förutsättningarna som stadgas i resegarantilagen.

Jag har fått ersättning från bank/kreditkortsföretag. Vad gör jag med min ansökan hos Kammarkollegiet?

Meddela Kammarkollegiet via e-post till registratur@kammarkollegiet.se att du har fått ersättning på annat sätt och att du vill återkalla din ansökan.

Your Europe Logotyp
Help us improve

Tips inför resan

Innan du betalar för resan - kontrollera om din reseaktör har ordnat med resegaranti.

Hitta reseaktörer med resegaranti

Sidan senast uppdaterad: 2022-11-22