Frågor och svar gällande Detur
Här har vi samlat svar på några av de vanligaste frågorna om Deturs konkurs.
I slutet av oktober 2022 försattes fem reseföretag inom Detur-koncernen i konkurs. Vi har tagit emot över 13 000 ansökningar om ersättning. Ett normalår får Kammarkollegiet in cirka 200 ansökningar. Handläggningstiden är därför mycket längre än normalt. Nedan ser du status i handläggningen för respektive reseföretag.
När får jag min ersättning från Norden Travel Services AB:s ställda resegaranti?
Vi har fattat beslut om ersättning ur resegarantin i alla inkomna ärenden.
När får jag min ersättning från Detur Norway Nuf:s ställda resegaranti?
Vi har gått igenom alla ansökningar och har fattat beslut om ersättning ur resegarantin i merparten av ärendena.
Följande gäller för dig som ansökt om ersättning ur resegarantin men ännu inte fått beslut i ditt ärende.
- Om du redan har fått ersättning, helt eller delvis, så har du inte rätt till ersättning för det beloppet ur resegarantin. Du bör därför återkalla din ansökan hos oss. Kontakta oss på kompletteringresearenden@kammarkollegiet.se.
- Bevaka din e-post. Om ditt ärende behöver kompletteras mejlar vi dig om det. Kontrollera också din skräppost.
- Vi ringer också ofta i ärenden. Vi ber dig därför svara om någon ringer från ett telefonnummer som börjar på +46 870. Då är det någon av oss på Kammarkollegiet som söker dig gällande ditt ärende.
Vi hoppas på din medverkan och förståelse för att det tar tid.
När får jag min ersättning från Detur Sweden AB:s ställda resegaranti?
Vi har gått igenom alla ansökningar och har börjat fatta beslut om ersättning ur resegarantin.
Följande gäller för dig som ansökt om ersättning ur resegarantin men ännu inte fått beslut i ditt ärende.
- Om du redan har fått ersättning, helt eller delvis, så har du inte rätt till ersättning för det beloppet ur resegarantin. Du bör därför återkalla din ansökan hos oss. Kontakta oss på kompletteringresearenden@kammarkollegiet.se.
- Bevaka din e-post. Om ditt ärende behöver kompletteras mejlar vi dig om det. Kontrollera också din skräppost.
- Vi ringer också ofta i ärenden. Vi ber dig därför svara om någon ringer från ett telefonnummer som börjar på +46 870. Då är det någon av oss på Kammarkollegiet som söker dig gällande ditt ärende.
Vi hoppas på din medverkan och förståelse för att det tar tid.
När får jag min ersättning från Detur Danmark Aps:s ställda resegaranti?
Vi har gått igenom alla ansökningar och har börjat fatta beslut om ersättning ur resegarantin.
Följande gäller för dig som ansökt om ersättning ur resegarantin men ännu inte fått beslut i ditt ärende.
- Om du redan har fått ersättning, helt eller delvis, så har du inte rätt till ersättning för det beloppet ur resegarantin. Du bör därför återkalla din ansökan hos oss. Kontakta oss på kompletteringresearenden@kammarkollegiet.se.
- Bevaka din e-post. Om ditt ärende behöver kompletteras mejlar vi dig om det. Kontrollera också din skräppost.
- Vi ringer också ofta i ärenden. Vi ber dig därför svara om någon ringer från ett telefonnummer som börjar på +46 870. Då är det någon av oss på Kammarkollegiet som söker dig gällande ditt ärende.
Vi hoppas på din medverkan och förståelse för att det tar tid.
När får jag min ersättning från Matkatoimisto Detur Finland Oy:s ställda resegaranti?
Vi har gått igenom cirka hälften av alla inkomna ansökningar. Men vi kan inte börja fatta beslut om ersättning ur resegarantin förrän vi gått igenom alla ansökningar gällande bolaget. Skälet till detta är för att se om den ställda garantin räcker till alla ersättningsberättigade resenärer eller om vi måste göra en procentuell fördelning.
Många ansökningar måste också kompletteras innan vi kan ta beslut. Har du fått ett mejl från oss om att du behöver komplettera din ansökan? Gör det snarast.
Vi behöver din hjälp med följande:
- Om du redan har fått ersättning, helt eller delvis, så har du inte rätt till ersättning för det beloppet ur resegarantin. Du bör därför återkalla din ansökan hos oss. Kontakta oss på kompletteringresearenden@kammarkollegiet.se.
- Bevaka din e-post. Om ditt ärende behöver kompletteras mejlar vi dig om det. Kontrollera också din skräppost.
- Vi ringer också ofta i ärenden. Vi ber dig därför svara om någon ringer från ett telefonnummer som börjar på +46 870. Då är det någon av oss på Kammarkollegiet som söker dig gällande ditt ärende.
Vi hoppas på din medverkan och förståelse för att det tar tid.
Behöver jag komplettera min ansökan?
Om du behöver komplettera din ansökan har du fått ett mejl från oss. Titta i din skräpkorg för säkerhets skull. Har du inte svarat oss så är det mycket viktigt att du gör det direkt. Vi kan inte ta beslut i ditt ärende förrän du har kompletterat med de uppgifter vi behöver.
Är det garanterat att jag får ersättning?
Det går inte att svara på denna fråga förrän ditt ärende är utrett. Vi prövar varje ansökan individuellt utifrån kraven i resegarantilagen. Vi måste gå igenom alla ansökningar gällande det bolag du bokat din resa med innan vi kan fatta ett beslut i ditt ärende.
Jag har fått ersättning från min bank eller kreditkortsföretag. Vad gör jag med min ansökan hos Kammarkollegiet?
Återkalla genast din ansökan om du redan fått eller kommer att få ersättning från till exempel din bank eller kreditkortsföretag. Mejla till registratur@kammarkollegiet.se och skriv att du får ersättning på annat håll och vill återkalla din ansökan. Får du för mycket i ersättning kan du bli återbetalningsskyldig.
Gäller resegarantin om jag har ett presentkort/voucher/värdebevis hos reseföretaget?
Nej, resegarantin gäller inte för dessa. Om du har bokat din resa genom Detur Sweden AB or Norden Travel Services AB ska du anmäla ditt krav till konkursförvaltaren via deras formulär Länk till annan webbplats..
Mer information hos konkursförvaltaren Länk till annan webbplats.
Tips inför resan
Innan du betalar för resan - kontrollera om din reseaktör har ordnat med resegaranti.