Statsbidrag till kommuner, rekvisition och direktutbetalning för 2021 och återrapportering för 2020
Regeringen har beslutat att Kammarkollegiet ska betala ut vissa bidrag till kommuner. I dagsläget (april 2021) är det två beslut som är aktuella, det ena ska rekvireras av er och det andra ska utbetalas utan rekvisition.
Rekvisitionen ska vara digitalt signerad alternativt underskriven och scannad. Rekvisitionen skickas till bidrag@kammarkollegiet.se.
Om det BG-/PG-nummer ni anger inte finns på Bankgirots hemsida eller på Plusgirots hemsida så behöver vi ett vidimerat kontoutdrag från banken där bankens namn, kommunens namn och kontonummer framgår. Kontoutdraget skickas tillsammans med rekvisitionsblanketten till bidrag@kammarkollegiet.se.
Här hittar du rekvisitionsblanketten
Här hittar du blanketten Ekonomisk redovisning för de beslut där återrapportering ska ske
Rekvisition bör om möjligt ske före den 1 oktober, dock senast den 1 december. Utbetalning sker löpande till och med den 1 december. Återrapportering och återbetalning av ej utnyttjade medel ska ske senast den 31 mars 2022.
Medlen utbetalas av oss utan rekvisition i maj. Ingen återrapportering krävs av er.
Återrapportering för bidrag som utbetalats 2020
Utbetalning av medel för överenskommelsen mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om äldreomsorg - teknik, kvalitet och effektivitet med den äldre i fokus
- Återrapportering ska skickas in senast den 31 mars 2021