Statsbidrag till vissa kommuner och regioner för ekonomi i balans

Statsbidraget riktar sig till dig som företräder en kommun eller region som vill finansiera omställningsåtgärder i syfte att få en ekonomi i balans. Bidraget kan sökas från 1 januari 2022.

På den här sidan har vi samlat information som du behöver känna till innan du ansöker.

De flesta frågor om ansökningsförfarandet besvaras genom texten i nedan fält, eller på undersidorna. Har du frågor som inte besvaras här kan du alltid kontakta oss via e‑post.

Länkar till e‑tjänsten och den ifyllningsbara PDF:en kommer att publiceras längst ned på den här sidan den 1 januari 2022.

Vilka kan söka bidraget?

Bidrag får betalas ut till dessa kommuner och regioner, enligt beslut från Regeringskansliet:

Kommuner i bokstavsordning:

Bjurholm, Boxholm, Bräcke, Degerfors, Filipstad, Färgelanda, Grums, Gullspång, Heby, Hofors, Härnösand, Kramfors, Laxå, Lilla Edet, Malå, Mullsjö, Nordmaling, Ragunda, Smedjebacken, Sorsele, Storfors, Söderköping, Timrå, Vingåker och Älvkarleby.

Regioner i bokstavsordning:

Blekinge, Dalarna, Gävleborg, Jämtland/Härjedalen, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Värmland, Västerbotten, Västernorrland, Västra Götaland och Örebro län.

De är behöriga att söka eftersom:

Regionen eller kommunen vid utgången av 2020 hade negativ soliditet inklusive förpliktelser att betala ut pensionsförmåner som tjänats in före 1998.

Vad kan ni söka för?

Du kan söka för omstrukturerings- eller effektiviseringsåtgärder som syftar till att anpassa din verksamhet till nya ekonomiska förutsättningar.

Bidraget får användas till åtgärder som påbörjas under samma kalenderår som beslutet fattas, och därefter i enlighet med beslutet.

Vad ni inte kan söka bidrag för

  • Bidrag ges inte för åtgärder som ni fått annat statligt stöd för.

Förbered dig genom att ta fram:

  1.  Fem år i sammandrag från den senaste årsredovisningen.
  2. Den senast beslutade ekonomiska treårsplanen.
  3. En kortfattad beskrivning av den ekonomiska situationen nu och framåt.
  4. Beskrivning och en plan av de åtgärder ni söker bidraget för.
  5. En uppskattad kostnad, och i förekommande fall investeringsutgift för åtgärderna.
  6. En giltig e-legitimation.*
  7. Ta fram kontouppgifter dit bidraget ska betalas ut.
  8. Uppgifter till kontaktperson

Ansökan ska undertecknas av giltig firmatecknare eller behörig företrädare*

Behörig företrädare kan ge dig fullmakt att uträtta ärenden i e-tjänster om statsbidrag.

Du kan även låta behörig företrädare signera den här
e-tjänsten efter att du själv skickat in ärendet.

För att kunna göra det behöver du fylla i de här uppgifterna om behörig företrädare:

  • personnummer,
  • för- och efternamn och
  • e-postadress.

Här kommer en E-tjänst för fullmakt att ligga från den 1 januari 2022.

Hur fördelas bidragen?

Delegationen ska fördela avsatta medel genom att prioritera de kommuner och regioner som bedöms ha störst behov av att vidta omstrukturerings- eller effektiviseringsåtgärder för att uppnå syftet med bidraget.

Vid bedömningen av vilken kommun eller region som har störst behov kommer Delegationen att använda sig av uppgifter i ansökan, statistik samt uppgifter i öppna databaser.

Delegationen kommer när den beviljar bidrag särskilt beakta:

  • Om kommunen eller regionen har en skattesats som överstiger den genomsnittliga kommunala respektive regionala skattesatsen för riket.
  • Skattesatsen med hänsyn tagit till olika huvudmannaskap.
  • Kommunens eller regionens ekonomiska utveckling och ekonomiska situation.
  • Kommunens eller regionens produktivitet och effektivitet.
  • Demografi och befolkningsprognoser.
  • Hur åtgärden bedöms påverka möjligheten att långsiktigt skapa en ekonomi i balans.
  • Förutsättningarna i övrigt i den samlade planen för att uppnå en ekonomi i balans och en god ekonomisk hushållning.
Sidan senast uppdaterad: 2021-12-03