Kammarkollegiet on päättänyt korvauksista

Publicerad 16 februari 2024

Matkatoimisto Detur Finland Oy asetettiin konkurssiin 26 lokakuuta 2022. Sen jälkeen Kammarkollegiet on vastaanottanut noin 3 500 hakemusta. Näistä hieman yli 2 500 hakijaa on oikeutettu korvaukseen. Noin 1 000 hakemusta on joko tehty liian myöhään, hakija on saanut korvauksen jollain muulla tavalla tai hakemusta ei ole muusta syystä hyväksytty.

Kammarkollegiet on 8. helmikuuta 2024 tehnyt päätöksen korvauksista kaikille hakijoille, jotka ovat oikeutettuja korvaukseen matkapakettien vakuuksia koskevan lain perusteella (resegarantilagen).

Korvaushakemusten läpikäynnin jälkeen selvisi, että Matkatoimisto Detur Finland Oy:n asettama 23 900 000,00 kruunun (SEK) vakuus ei riitä täyteen korvaukseen oikeutettujen hakijoiden osalta. Siksi Kammarkollegiet on tehnyt prosentuaalisen jaon korvauksen saajien kesken. Jako-osuus lasketaan kaavalla, jossa matkanjärjestäjän asettama vakuus jaetaan hyväksyttävien korvausvaatimusten kokonaissummalla. Maksettava jako-osuus on 88,64 prosenttia, jokaisen korvaukseen oikeutetun hakemasta kokonaiskorvauksesta.

Lähipäivien aikana ne hakijat, jotka ovat oikeutettuja korvaukseen saavat kirjallisen päätöksen ruotsiksi ja lyhyen yhteenvedon englanniksi, jossa kerrotaan korvauksen määrä. Päätös lähetetään tavallisena kirjeenä. Koska Matkatoimisto Detur Finland Oy:n takuu on annettu Ruotsin kruunuissa, Kammarkollegiet on päättänyt korvauksista Ruotsin kruunuissa. Tämä summa muunnetaan euroiksi maksun yhteydessä ja maksetaan päätöksessämme ilmoitetulle tilille. Huomioithan, että maksu käsitellään ulkoisen takuunantajan toimesta. Siksi voi kestää muutaman viikon ennen kuin rahat näkyvät tilillä.

Mattias Axelsson
E-post: mattias.axelsson@kammarkollegiet.se