Du som ska resa

Om din resa blir inställd eller avbruten, skyddar resegarantilagen dig mot ekonomiska förluster. Men då krävs att researrangören har en resegaranti som täcker det du och dina medresenärer har betalat.

Trots att alla som säljer paketresor eller andra garantipliktiga resor är skyldiga att ställa resegaranti, gör de inte alltid det.

Kontrollera innan du bokar resan

Försäkra dig om att arrangören har garanti innan du bokar resan i sökfunktionen
Kolla din researrangör 

Det går också bra att ringa på 08-700 08 00.

Sök ersättning

Om din resa blir inställd eller avbruten kan du söka ersättning hos Resegarantinämnden. Skicka in din ansökan inom tre månader från det att resan blev inställd eller avbruten.
Ansök om ersättning hos Resegarantinämnden

Konsumentverkets har oberoende vägledning om konsumetfrågor genom
Webbplatsen Hallåkonsument

Resegarantier i Europa och Norden

Konsument Europas webbplats
Resegarantier i Danmark på Rejsegarantifondens webbplats
Resegarantier i Norge på Reisegarantifondets webbplats
Resegarantier i Finland på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats

 

 

10 maj 2017