Tillfälligt statsbidrag för åtgärder för en effektiv hälso- och sjukvård
Remissvar gällande Tillfälligt statsbidrag för åtgärder för en effektiv hälso- och sjukvård.
Kammarkollegiet tillstyrker att Delegationen för en effektiv hälso- och sjukvård inrättas vid myndigheten och lämnar nedanstående synpunkter på förordningen.
2 § Inledande bestämmelser
Kammarkollegiet önskar ett förtydligande om att förordningen enbart gäller regional hälso- och sjukvård. Om enbart regioner inklusive Gotlands kommun kan söka bidrag föreslår Kammarkollegiet den skrivning som finns i förslaget i kapitel 2.2, vilket skulle innebära följande lydelse på 2 §:
2 § Det som sägs i denna förordning om regioner gäller också kommun som i hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) jämställs med en region.
8 § Ansökan om bidrag
Kammarkollegiet är positivt till att regioner får ansöka för flera olika åtgärder vid flera tillfällen under ansökningsperioden eftersom det ökar möjligheten att hinna analysera pågående åtgärder och sprida goda exempel. Det innebär dock att de organisationer som ansöker och planerar för åtgärder som löper över flera år, till exempel fastighetsinvesteringar, kommer att behöva ansöka om bidrag i början av perioden för att hinna slutföra och slutredovisa arbetet. Om samtliga åtgärder ska vara slutförda och slutredovisade senast 2030 kan det innebära att Delegationen, i slutet av perioden, inte kan prioritera de åtgärder som i högst utsträckning kan uppfylla förordningens syfte. Det kan också uppstå förseningar hos de sökande organisationerna som de inte själva styr över. Det kan bero på både interna och externa faktorer som till exempel överklagade upphandlingar eller förseningar i beslutsprocesser och resursbrist.
Kammarkollegiet har noterat att det inte finns några övergångsbestämmelser i förordningen. Generellt bör regionerna kunna genomföra och slutföra åtgärderna inom förordningens tid, men vi förordar att de beslutade åtgärderna i särskilda fall får pågå och slutredovisas även efter 2030.
9 § Ansökan om bidrag
Kammarkollegiet anser inte att det finns ett generellt behov av att ansökan innehåller en analys av de ekonomiska förutsättningarna i regionens hälso- och sjukvårdsverksamhet enligt 9 § 1 punkten. Vi bedömer att det räcker med att regionerna redogör för utvecklingsbehov inom det område bidraget eller bidragen söks för. Skulle det vara en ekonomisk effekt som ska uppnås bedömer vi att 9 § 2 punkten täcker in området. Vi föreslår att punkten 1 tas bort.
Vi önskar däremot ett förtydligande av 9 § 2 punkten att det enbart är redogörelser för områden som det söks bidrag för. Vi föreslår följande lydelse:
- en redogörelse av områden inom hälso- och sjukvården med stora utvecklingsbehov som bidrag söks för, och
Vidare föreslår vi att, förutom att ansökan ska innehålla en beskrivning av vad som ska uppnås med åtgärderna, den sökande organisationen också ska göra en beskrivning av när effekten ska uppnås, det vill säga tiden för effekthemtagning. Kammarkollegiet föreslår därför ett tillägg i 9 § tredje punkten som då skulle kunna få följande lydelse:
- en beskrivning av den eller de åtgärder som bidraget söks för samt vad som ska uppnås med respektive åtgärd och den uppskattade kostnaden för åtgärden, samt en beskrivning av tiden för effekthemtagning.
14 § Beslut om bidrag och 16 § Utbetalning av bidrag
Kammarkollegiet förordar att delegationen ska kunna besluta att ett bidrag kan betalas ut vid flera tillfällen. Vi föreslår därför att 16 § ges följande lydelse:
16 § Bidrag betalas ut vid de tillfällen Delegationen beslutar om.
Som en följd av det bör 14 § kompletteras med en punkt med följande lydelse:
Uppgift om när bidraget ska betalas ut,
Detta yttrande har beslutats av generaldirektör Anne Vadasz Nilsson efter föredragning av projektledaren Ingrid Magnusson. Ekonomichef Martin Sundelius och avdelningscheferna Anna Walldén och Johanna Olofsson har deltagit i den slutliga handläggningen.
Remissvaret skickades till Finansdepartementet den 9 oktober 2024.
Kammarkollegiets diarienummer: 8865-2024
Departementets diarienummer: Fi2024/01538