Ansök om ersättning ur resegarantin

Har du köpt en resa och fått den inställd eller avbruten på grund av att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs? Om du bokat en paketresa eller ett så kallat sammanlänkat researrangemang kan du ansöka om ersättning. Här kan du ta reda på vad som gäller.

Ingen ersättning från resegarantin om en resa avbokas på grund av coronaviruset

Du kan inte få någon ersättning från resegarantin om din resa avbokas eller blir inställd på grund av coronaviruset eller UD-avrådan.

Har du frågor om coronaviruset och hur det påverkar din resa, läs på Konsumentverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs även vad som gäller när UD avråder från resor till ett visst land på regeringens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Du kan endast få ersättning om du:

  • bokat en paketresa eller
  • bokat ett sammanlänkat researrangemang och
  • att din resa är inställd eller avbruten på grund av att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs.

Dessutom måste reseaktören ha ordnat med en resegaranti som är så pass stor att den täcker alla resenärers krav. Trots att de som säljer paketresor eller sammanlänkade researrangemang enligt lagen är skyldiga att ordna med resegaranti gör de inte alltid det. Försäkra dig därför om att reseaktören har resegaranti innan du bokar din resa.

Reseaktörer som har ordnat med resegaranti

Notera att du inte kan få någon om ersättning om:

  • du endast har köpt flygbiljetter,
  • det är flygförseningar,
  • du inte är nöjd med din resa och vill reklamera,
  • din paketresa är inställd av någon annan anledning än att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs,
  • du själv avbokar din resa.

Ansök så snart som möjligt, men senast inom tre månader från att det står klart att din resa inte kommer att genomföras och att det beror på insolvens eller konkurs.

Till exempel bör du ansöka i de fall du betalat för hela resan men:

  • får veta att dina flygbiljetter eller hotell inte är betalda av reseaktören, och/eller
  • du inte får dina resehandlingar.

Ta reda på mer om resegaranti

Vad är resegarantin?

Resegarantin finns till för att skydda dig som har bokat:

  • en paketresa eller
  • ett sammanlänkat researrangemang.

Resegaranti innebär att du kan få ersättning om du inte kan genomföra hela eller en del av din resa på grund av att reseaktören är insolvent eller har gått i konkurs.

Notera!

För att du ska kunna få ersättning måste reseaktören ha ordnat med en resegaranti och att den är så pass stor att den täcker alla resenärers krav.

Trots att de som säljer paketresor eller sammanlänkade researrangemang är skyldiga att ordna med resegaranti gör de inte alltid det. Försäkra dig därför om att reseaktören har resegaranti innan du bokar din resa.

Här ser du vilka reseaktörer som har resegaranti

Vad räknas som paketresa?

En paketresa pågår i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning. Dessutom måste minst två (2) av följande punkter ingå:

  • Passagerartransport, till exempel flyg, tåg, buss eller båt.
  • Inkvartering*, till exempel hotell eller vandrarhem.
  • Hyrbil eller -motorcykel som kräver körkort med behörigheten A.
  • En turisttjänst**, till exempel spa, matlagningskurs eller biljett till ett evenemang.

En paketresa behöver inte alltid bestå av transport och boende utan kan till exempel se ut så här:

  • enbart hotell med biljett till en konsert eller
  • enbart flygbiljett och hyrbil (utan boende) förutsatt att resan pågår under längre tid än 24 timmar.

Om du köper av flera reseaktörer med olika webbplatser kan det ibland räknas som en paketresa om dina personuppgifter och betaluppgifter förs över från den första webbplatsen till den andra och att du gör dina bokningar inom 24 timmar.

* Om du exempelvis åker nattåg med sovkupé räknas det som enbart en passagerartransport om syftet med resan är att du endast ska ta dig från en plats till en annan. Om syftet däremot är en upplevelseresa räknas det som både en passagerartransport och inkvartering och är därmed en paketresa.

** Exempelvis räknas inte frukost eller bastu på ett hotell som en turisttjänst utan de ingår som delar av inkvarteringen. En helikoptertur kan inte räknas som både transport och turisttjänst.

Mer information om vad som räknas som paketresa hittar du hos Konsumentverket länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad räknas som sammanlänkat researrangemang?

Det blir ett sammanlänkat researrangemang* när du köper flera olika resetjänster som avser samma resa men med separata avtal (från ett eller flera företag). Förutsättningen är att det första avtalet på något sätt underlättar för de andra köpen.

Det kan till exempel handla om att du har köpt en flygresa och får en länk till en biluthyrningsfirma eller ett erbjudande om hotellbokning i samband med köpet. Har du köpt den andra resetjänsten (hyrt bil eller bokat hotell) inom 24 timmar räknas det som ett sammanlänkat researrangemang.

Det är den första reseaktören, som säljer flygresan och underlättar för de andra köpen, som är skyldig att ordna med resegaranti för sin del av arrangemanget.

* Det här är inte samma sak som en paketresa.

Mer information om vad som räknas som sammanlänkat researrangemang hittar du hos Konsumentverket länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vad kan jag få ersättning för?

Det här gäller om du bokat en paketresa

Om din resa eller en del av den ställs in på grund av att reseaktören blivit insolvent eller gått i konkurs kan du få ersättning för de delar av resan som du inte kan genomföra. Du kan till exempel bli ersatt för kostnaderna du haft för anmälningsavgift och hemtransport.

Det här gäller om du bokat ett sammanlänkat researrangemang

Du kan endast få ersättning för de resetjänster som du köpt hos den första reseaktören. Om du köpt flera resetjänster via länkar på den första reseaktörens webbplats får du ingen ersättning för dessa tjänster.

Exempel: Du köper en flygresa med en reseaktör och kort därefter bokar du hotell hos en annan reseaktör via en länk från den första reseaktörens webbplats. Då kan du endast få ersättning om resan ställs in för att den första reseaktören blir insolvent. I det här exemplet betyder det att du endast får ersättning för flygbiljetten.

Hur vet jag om min reseaktör är insolvent?

Det här kan vara tecken på att din reseaktör kan ha blivit insolvent:

  • du har inte fått dina resehandlingar inom avtalad tid,
  • du kan inte få kontakt med din reseaktör trots flera försök,
  • du får veta att dina flygbiljetter eller hotell inte är betalda innan avresa,
  • din reseaktör ber att du betalar för en del av resan en gång till.

Det är alltid vi på Kammarkollegiet som beslutar om en resa ställts in eller avbrutits på grund av insolvens hos reseaktören eller av en annan anledning. Vi gör den prövningen i varje enskilt fall.

Vad händer om flygbolaget går i konkurs?

Du ska vända dig direkt till din reseaktör om flygbolaget går i konkurs och flygresan ingår i din paketresa. Reseaktören måste ordna med en alternativ transport.

Kom ihåg att du inte kan få ersättning ur resegarantin om du bara har köpt en flygbiljett.

Vad gäller om jag har ett presentkort?

Om du har ett presentkort på ett visst belopp omfattas du sannolikt inte av resegarantin. Detta innebär att ditt presentkort kan bli värdelöst om researrangören skulle gå i konkurs.

Om du redan har betalat din paketresa med ett presentkort och resan ställs in på grund av företagets insolvens så omfattas den av resegarantin.

Läs mer om presentkort på Konsumentverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

 

Omfattas språkkurser och utbytesstudier av resegarantin?

Längre språkkurser och utbytesstudier omfattas i regel inte av resegarantin. Det är för att dessa inte räknas som paketresor. Du kan därför inte få tillbaka dina pengar via resegarantin om din resa skulle ställas in eller avbrytas på grund av att din reseaktör blivit insolvent.

Kortare språkkurser, till exempel kurser med boende över sommaren, räknas däremot som paketresor och kan ge dig rätt till ersättning om din resa ställs in eller avbryts på grund av att din researrangör blivit insolvent.

Mer om resegarantin

I samband med att du ska boka en resa rekommenderar vi att du tar reda på vilka rättigheter du har som resenär. Du hittar all information om dina rättigheter och vad du behöver tänka på innan du reser utomlands hos Konsumentverkets Hallå konsument!länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du är i tvist med din reseaktör kan du anmäla den till Allmänna reklamationsnämnden. Mer information om hur du anmäler en reseaktör hittar du på Allmänna reklamationsnämndens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Längre handläggningstid

På grund av den rådande situationen med många inställda resor får Kammarkollegiet en väldigt stor mängd telefonsamtal, e-post och ansökningar just nu. Vår handläggningstid är därför längre än vanligt, men vi hanterar ärendena så fort vi kan (publicerat 29/5).

Tips inför resan

Innan du betalar för resan - kontrollera om din reseaktör har ordnat med resegaranti.

Hitta reseaktörer med resegaranti

Personuppgifter
Återkoppling via
Sidan senast uppdaterad: 2020-05-29