Beskrivning av krav på kompetens hos omställningsorganisationer
Här beskriver vi de krav som vi ställer på omställningsorganisationens kompetens för deras tjänster inom omställnings- och kompetensstöd. Kraven utgår från det grundläggande omställnings- och kompetensstöd som den offentliga omställningsorganisationen ska erbjuda.
Dokumentinformation
Typ av dokument: Beskrivning av krav på kompetens hos omställningsorganisationer
Antal sidor vid utskrift: 4
1 Inledning
Den offentliga omställningsorganisationen kommer inom grundläggande omställnings- och kompetensstöd erbjuda tre tjänster:
-
Rådgivning till uppsagda.
-
Vägledning till anställda.
-
Förstärkt stöd till uppsagda med ohälsa.
En förutsättning för registrering är att omställningsorganisationen har tillgång till nödvändig kompetens för att kunna erbjuda grundläggande omställnings- och kompetensstöd.
De krav på tillgång till kompetens som ställs på en registrerad omställningsorganisation bör motsvara de krav på kompetens som Kammarkollegiet/ den offentliga omställningsorganisationen (Kammarkollegiet/OOO) ställer i upphandling av grundläggande omställnings- och kompetensstöd. (Ansökningsinbjudan omställnings- och kompetensstöd)
Som stöd till omställningsorganisationens ansökan till registrering och beskrivning av tillgång till kompetens, bifogas nedan de krav som ställs i Kammarkollegiets upphandling.
Med Kund avses nedan den person som erhåller omställnings- och kompetensstöd.
2 Rådgivning och vägledning
2.1 Krav på Rådgivarens erfarenhet och utbildning
Rådgivaren ska
-
ha arbetat motsvarande heltid som Rådgivare med uppsagda eller arbetssökande
-
ha god kunskap om arbetsmarknaden samt goda kunskaper och utvecklade nätverk med de företag och verksamheter som finns i det/de aktuella geografiska området/en (anbudsområdet/en), som anbudsansökan omfattar,
-
ha god kunskap och erfarenhet av andra system i samhället som kan vara relevanta för Kunden, såsom A-kassan, Arbetsförmedlingen, kommunala lärcenter, CSN, Försäkringskassan, den statliga lönegarantin (vid konkurser),
-
ha god kunskap om olika sökvägar för arbete och digitala jobbsökarverktyg,
-
ha god kännedom om utbildningar, med inriktning på utbildning för yrkesverksamma,
-
ha god kunskap om och erfarenhet av etablerade metoder och verktyg för utveckling av personer inom målgruppen,
-
ha relevant akademisk utbildning alternativt relevant utbildning från yrkeshögskola eller annan motsvarande utbildningsaktör inom något av områdena; arbetsliv, organisation och personalarbete, studie-och yrkesvägledning, arbetslivspsykologi, beteendevetenskap, arbetsterapeut eller socionomutbildning.
-
behärska svenska i tal och skrift.
2.2 Krav på Rådgivarens yrkesmässiga förmåga
Rådgivaren ska
-
ha förmåga att skapa engagemang och motivation hos Kunden,
-
ha förmåga att utveckla Kundens kompetens att söka arbete och i förekommande fall handfast hjälpa Kunden,
-
ha förmåga att stötta Kunden att matcha sin kompetens mot såväl den lokala som nationella arbetsmarknadens behov och se över behov av kompletteringsinsatser för att öka anställningsbarhet.
-
ha förmåga att vägleda och hjälpa Kunden att finna lämpliga utbildningar som matchar mot arbetsmarknadens behov,
-
ha förmåga att kommunicera inkluderande med utgångspunkt från likabehandling och jämställdhet.
Därutöver ska sökande vid behov kunna erbjuda Rådgivare som, utöver ovanstående grundläggande kompetens, även ska ha kompetens/kunskaper inom
-
studie- och yrkesvägledning,
-
arbetslivsinriktad rehabilitering för Kunder som erhåller förstärkt stöd såsom beskrivet för tjänsten ”Förstärkt stöd till uppsagda med ohälsa" i underlaget ”Grundläggande omställnings- och kompetensstöd – Beskrivning av Kammarkollegiets erbjudande som stöd till omställningsorganisation vid ansökan om registrering”.
-
engelska språket för att kunna ge rådgivning och vägledning.