Kammarkollegiets behand­ling av person­uppgifter

Kammarkollegiet har en bred verksamhet med många olika uppgifter från riksdag och regering och vi behöver därför behandla personuppgifter inom flera olika områden, i flera olika IT-system och för olika syften. Under rubriken Kammarkollegiets uppgifter kan du läsa mer om vilka uppdrag vi har och vilken avdelning som ansvarar för dem.

För att Kammarkollegiet ska få behandla personuppgifter krävs en rättslig grund. Exempel på syften och rättsliga grunder:

  • Handlägga ärenden och fatta beslut sker främst med stöd av den rättsliga grunden myndighetsutövning.
  • Hantera avtal sker med stöd av den rättsliga grunden avtal.
  • Hantera prenumerationer av nyhetsbrev sker med den rättsliga grunden samtycke.
  • Publicering av information på www.kammarkollegiet.se kan bland annat ske med de rättsliga grunderna rättslig förpliktelse, avtal eller allmänt intresse.

Om du har kontakt med en enskild avdelning hos oss kan du få ytterligare specificerad information om hur dina personuppgifter samlas in och behandlas. Det kan exempelvis vara i samband med att du prenumererar på ett nyhetsbrev eller skickar in dina personuppgifter när du uträttar ett ärende.

Så här sparar Kammarkollegiet personuppgifter

Personuppgifterna behandlas under den tid som krävs för att uppfylla ändamålet och vad som följer av tillämplig lagstiftning, till exempel arkivlagen och bokföringslagen. Personuppgifter i allmänna handlingar bevaras och gallras i enlighet med arkivlag-stiftningen, Riksarkivets föreskrifter och myndighetens beslut om tillämpning av dessa föreskrifter.

Offentlighetsprincipen

Eftersom Kammarkollegiet är en statlig myndighet är vi skyldiga att bevara allmänna handlingar och dessa kan enbart gallras om det finns särskilda beslut eller föreskrifter om gallring. Allmänna handlingar som innehåller personuppgifter kan lämnas ut om de inte omfattas av sekretess.

Den behandling som sker i enlighet med detta anses nödvändig av hänsyn till ett viktigt allmänt intresse.

Vem som får ta del av personuppgifterna

Medarbetare på Kammarkollegiet får ta del av personuppgifter som är nödvändiga för att de ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. I vissa fall använder Kammarkollegiet personuppgiftsbiträden. Dessa får endast behandla personuppgifter i enlighet med de ändamål och instruktioner som de har fått av oss. Biträdena och de som agerar för biträdets räkning ska aldrig ta del av mer uppgifter än vad som krävs för att utföra den tjänst som Kammarkollegiet har avtalat med dem om. Ett särskilt personuppgiftsbiträdesavtal tecknas med de biträden Kammarkollegiet anlitar för att säkerställa detta.

Säkerhet

Kammarkollegiet vidtar tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att all information som Kammarkollegiet behandlar skyddas från obehörig åtkomst, förändring och förstörelse.

Dina rättigheter som registrerad hos Kammarkollegiet

Rätt till registerutdrag

Du har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter Kammarkollegiet behandlar som rör dig och få ett utdrag av uppgifterna med information om behandlingen, ett så kallat registerutdrag.

Rätt till rättelse

De personuppgifter som vi behandlar ska vara korrekta. Om vi behandlar dina personuppgifter felaktigt har du rätt att begära att få uppgifterna rättade och ofullständiga uppgifter kompletterade.

Rätt till radering, begränsning och invändning

Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter, göra invändningar mot behandlingen och begära begränsning av behandlingen av dem.

Dataportabilitet

Den som har lämnat sina personuppgifter har i vissa fall rätt att få ut och använda sina personuppgifter på annat håll, till exempel i en annan social medietjänst (rätten till dataportabilitet). Den som har tagit emot personuppgifterna är skyldig att under vissa förutsättningar underlätta en sådan överflyttning av personuppgifter.

Information om begränsade möjligheter

Kammarkollegiet har begränsade möjligheter att tillmötesgå dig vad gäller vissa rättigheter såsom radering och rättelse. I praktiken kan dessa vara begränsade på grund av att det finns legala skyldigheter för oss som myndighet att bevara allmänna handlingar.

Så här gör du en begäran

Om du vill använda dig av någon av dina rättigheter enligt GDPR har vi särskilda blanketter för detta - en för registerutdrag och en för rättelse (avser övriga rättigheter). Blanketterna kan du få genom att kontakta Kammarkollegiets dataskyddsombud.

Kammarkollegiet kommer också göra en kontroll av att det är du som skickat in begäran. Detta gör vi genom att skicka en bekräftelse till dig som du behöver returnera. När vi är klara med vår handläggning skickar vi sedan vårt beslut till dig.

Klagomål

Den som anser att någon behandlar personuppgifter i strid med GDPR kan lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Kontaktuppgifter till dataskyddsombudet

Du kan kontakta Kammarkollegiets dataskyddsombud om du har frågor om Kammarkollegiets behandling av personuppgifter.

Aktuella kontaktuppgifter till dataskyddsombudet hittar du längst upp på sidan till höger.

Kontaktuppgifter till dataskyddsombudet

Kammarkollegiets dataskyddsombud heter Karin Bergh, kontakta henne vid frågor om vår behandling av personuppgifter. Kontaktuppgifter hittar du nedan.

E-post
GDPR@kammarkollegiet.se

Telefonnummer
08-700 06 57

Adress
Kammarkollegiet
GDPR
Box 2218
103 15 Stockholm

Sidan senast uppdaterad: 2025-01-08