Information gällande Detur

Information till dig som ansökt om ersättning efter Deturs konkurs.

I slutet av oktober 2022 försattes fem reseföretag inom Detur-koncernen i konkurs. Vi har fattat beslut om ersättning ur resegarantin.

När får jag min ersättning från Norden Travel Services AB:s ställda resegaranti?

Vi har fattat beslut om ersättning ur resegarantin i alla inkomna ärenden.

När får jag min ersättning från Detur Norway Nuf:s ställda resegaranti?

Vi har fattat beslut om ersättning ur resegarantin i alla inkomna ärenden.

När får jag min ersättning från Detur Sweden AB:s ställda resegaranti?

Vi har gått igenom alla ansökningar och har börjat fatta beslut om ersättning ur resegarantin.

Följande gäller för dig som ansökt om ersättning ur resegarantin men ännu inte fått beslut i ditt ärende.

  1. Om du redan har fått ersättning, helt eller delvis, så har du inte rätt till ersättning för det beloppet ur resegarantin. Du bör därför återkalla din ansökan hos oss. Kontakta oss på kompletteringresearenden@kammarkollegiet.se.
  2. Bevaka din e-post. Om ditt ärende behöver kompletteras mejlar vi dig om det. Kontrollera också din skräppost.
  3. Vi ringer också ofta i ärenden. Vi ber dig därför svara om någon ringer från ett telefonnummer som börjar på +46 870. Då är det någon av oss på Kammarkollegiet som söker dig gällande ditt ärende.

Vi hoppas på din medverkan och förståelse för att det tar tid.

När får jag min ersättning från Detur Danmark Aps:s ställda resegaranti?

Vi har gått igenom alla ansökningar och har börjat fatta beslut om ersättning ur resegarantin.

Följande gäller för dig som ansökt om ersättning ur resegarantin men ännu inte fått beslut i ditt ärende.

  1. Om du redan har fått ersättning, helt eller delvis, så har du inte rätt till ersättning för det beloppet ur resegarantin. Du bör därför återkalla din ansökan hos oss. Kontakta oss på kompletteringresearenden@kammarkollegiet.se.
  2. Bevaka din e-post. Om ditt ärende behöver kompletteras mejlar vi dig om det. Kontrollera också din skräppost.
  3. Vi ringer också ofta i ärenden. Vi ber dig därför svara om någon ringer från ett telefonnummer som börjar på +46 870. Då är det någon av oss på Kammarkollegiet som söker dig gällande ditt ärende.

Vi hoppas på din medverkan och förståelse för att det tar tid.

När får jag min ersättning från Matkatoimisto Detur Finland Oy:s ställda resegaranti?

Vi har fattat beslut om ersättning ur resegarantin i alla inkomna ärenden.

Här hittar du mer information om Matkatoimisto Detur Finland Oy

Är det garanterat att jag får ersättning?

Det går inte att svara på denna fråga förrän ditt ärende är utrett. Vi prövar varje ansökan individuellt utifrån kraven i resegarantilagen. Vi måste gå igenom alla ansökningar gällande det bolag du bokat din resa med innan vi kan fatta ett beslut i ditt ärende.

Jag har fått ersättning från min bank eller kreditkortsföretag. Vad gör jag med min ansökan hos Kammarkollegiet?

Återkalla genast din ansökan om du redan fått eller kommer att få ersättning från till exempel din bank eller kreditkortsföretag. Mejla till registratur@kammarkollegiet.se och skriv att du får ersättning på annat håll och vill återkalla din ansökan. Får du för mycket i ersättning kan du bli återbetalningsskyldig.

Your Europe Logotype
Help us improve

Tips inför resan

Innan du betalar för resan - kontrollera om din reseaktör har ordnat med resegaranti.

Hitta reseaktörer med resegaranti

Hjälpte informationen på denna sida dig?
Sidan senast uppdaterad: 2024-03-26