Ändra registrerade uppgifter om ett trossamfund

Det finns en lagstadgad skyldighet att anmäla ändringar av registrerade uppgifter om ett trossamfund. Här hittar du information om hur du gör.

Så här anmäler du ändringar av registrerade uppgifter:

1. Fyll i blanketten

I länken nedan finns blanketten som du fyller i för att anmäla ändring av tidigare registrerade uppgifter om trossamfundet.


2. Underteckna anmälan

Det räcker att blanketten undertecknas av samfundets registrerade kontaktperson.

Om den registrerade kontaktpersonen inte kan underteckna kan en styrelseledamot göra det, men då måste ni visa att den som undertecknar sitter i styrelsen och är behörig att företräda samfundet. Det gör ni genom att bifoga en bestyrkt kopia på ett protokoll från det senaste årsmötet där det framgår att styrelseledamoten är invald. Att en kopia ska vara bestyrkt betyder att en person ska intyga på kopian att den stämmer överens med originalet. Personen kan skriva ”kopian överensstämmer med originalet” eller ”vidimeras” och sedan skriva under med sin namnteckning, sitt namn i klartext och sitt telefonnummer eller personnummer.

3. Skicka in anmälan

Anmälan skickas till

Kammarkollegiet
Offentligrättsliga enheten
Box 2218
103 15 Stockholm

4. Betala ändringsavgiften

När du anmäler ändring av registrerade uppgifter om ett samfunds namn och stadgar betalar du en ändringsavgift till Kammarkollegiets bankgiro. Ändringsavgiften är 1 800 kr.
Önskar du göra en ändring av till exempel adress eller kontaktpersonens namn eller kontaktuppgift är det kostnadsfritt.

Sidan senast uppdaterad: 2024-09-11