Om auktorisationen som tolk

Auktorisationen är ett bevis på att du har gedigna kunskaper och erfarenheter som tolk och att du är lämpad för yrket.

Här nedan kan du läsa mer om hur det går till att bli auktoriserad tolk samt vad det innebär att vara auktoriserad.

Tre steg för att bli auktoriserad tolk

1. Ansökan

I det första steget ansöker du om att bli auktoriserad som tolk, vanligtvis är det två stycken ansökningsperioder varje år. En ansökningsomgång på våren och en på hösten. Det är viktigt att du betalar in ansökningsavgiften i tid så att din ansökan blir giltig.

2. Auktorisationsprovet

I vårt auktorisationsprov testar vi om du lever upp till kraven för auktorisation. Auktorisationsprovet för tolkar består av ett skriftligt prov och ett muntligt prov.

Det skriftliga provet äger vanligtvis rum två gånger per år, på våren och på hösten, på olika orter i landet. Det skriftliga provet består av tre delar. Du behöver få godkänt på samtliga delar för att gå vidare till det muntliga provet. Är du redan auktoriserad i ett annat språk än det du ansöker om behöver du inte genomföra delprov 1 och 2.

Om ditt skriftliga prov är godkänt kallas du till ett muntligt prov. De muntliga proven bokas in löpande under året och äger rum i Kammarkollegiets lokaler i Stockholm.

3. Redbarhetsprövning

Om du blir godkänd i kunskapsprövningen genomför Kammarkollegiet en redbarhetsprövning och bedömer din lämplighet som tolk. Det innebär att vi kontrollerar utdrag från Polismyndighetens belastnings- och misstankeregister samt Kronofogdemyndighetens utsökningsregister.

Du behöver även lämna in ett förvaltarfrihetsbevis som visar att du inte har någon förvaltare. Förvaltarfrihetsbeviset beställer du från överförmyndaren i din kommun eller stadsdelsnämnd efter att du har blivit godkänd på det muntliga provet.

Efter redbarhetsprövningen fattar vi beslut.

Digitalt behörighetskort och tolkregister

Om du blir auktoriserad, eller får bevis om speciell kompetens, kommer du att ingå i vårt tolkregister som är sökbart och tillgängligt för allmänheten på Kammarkollegiets webbplats. I vårt tolkregister hittar du även ditt digitala mobilanpassade behörighetskort.

Förnya din auktorisation efter 5 år

För att få fortsätta vara auktoriserad tolk behöver du förnya din auktorisation efter 5 år. Tänk på att göra löpande noteringar över dina uppdrag under din tid som auktoriserad tolk. När du väl ska förnya din auktorisation behöver du redogöra för tidigare uppdrag under de senaste fem åren.

Speciell kompetens som rätts- eller sjukvårdstolk

När du har blivit auktoriserad tolk kan du ansöka om speciell kompetens som rättstolk eller sjukvårdstolk.

Vår tillsyn av auktoriserade tolkar

När du har blivit auktoriserad tolk ingår du i Kammarkollegiets tillsyn. Det innebär att vi granskar dig om det kommer in en anmälan till oss.

Om det statliga auktorisationssystemet

Det statliga auktorisationssystemet finns till för att tillgodose samhällets behov av kompetenta och pålitliga tolkar. En tolk som är auktoriserad kallas auktoriserad tolk. Kammarkollegiet ställer höga krav för auktorisation som tolk. I Sverige är det Kammarkollegiet som är ansvarig myndighet för auktorisation av tolkar.

Sidan senast uppdaterad: 2025-03-13