Avveckling av myndigheter

Vi har uppdraget att i vissa fall ansvara för kvarvarande avvecklingsfrågor när regeringen beslutar att en myndighet ska upphöra. Regeringen fattar då ett särskilt beslut om att Kammarkollegiet ska ansvara för kvarvarande avvecklingsfrågor.

I uppdraget kan det bland annat ingå att:

  • planera och budgetera arbetet
  • vidta nödvändiga administrativa åtgärder, till exempel avveckla lokaler och utrustning som inte ska tas över av någon annan myndighet
  • slutligt reglera alla fordringar och skulder
  • avsluta alla kontrakt och andra åtaganden
  • verkställa slutlig arkivläggning
  • ta över arbetsgivaransvar för personal som har sagts upp till följd av organisationsförändringen.

Fram till år 2016 inrättade regeringen tidsbegränsade avvecklingsmyndigheter som hanterade uppsagd personal och kvarvarande åtaganden.

Ska din myndighet avvecklas?

Har du fått uppdraget att driva arbetet? Ta reda på vilka myndigheter du ska kontakta när du påbörjar arbetet.

Vägledning vid avveckling av myndighet Länk till annan webbplats.

Sidan senast uppdaterad: 2025-06-13